Istället gör de som så ofta förr - inspirerar till stordåd - på sitt eget sätt! De släppte en viral kampanj (Find your greatness) som talar om för oss att världens främsta atleter och storstjärnor finns överallt. En superstjärnas definition är något du och jag bestämmer själva. Känner jag mig som en atlet, så är jag också en, oavsett om jag vinner OS guld eller inte. De fokuserar alltså på oss vanliga människor som kämpar och går våra egna matcher, istället för att som de alltid gjort förr - lyfta fram världsmästarna.
Men också som de säger att ibland är inte "greatness" en kamp eller höga ambitioner utan ibland är det bara KUL.
Men också som de säger att ibland är inte "greatness" en kamp eller höga ambitioner utan ibland är det bara KUL.
En otroligt berörande och vacker reklam tycker jag. Nathan, 12 år och kraftigt överviktig är en symbol för ett stort samhällsproblem runt om i världen. Filmen har kritiserats och omdiskuterats mycket och även anklagats för att vara kränkande och nedlåtande.
Det tycker inte jag. Snarare slår dom huvudet på spiken vad sport ska handla om - varje enskild individs förmåga och vilja. Det är en kamp att vara 12år och tjock tror jag. Kanske inte för alla, men för många. Man ska absolut inte mobba de som är överviktiga, men kan de inspireras till att må bättre och börja röra på sig är det bra. Jag vill tro att alla kan relatera till Nathan och känner med honom. Självklart är det "greatness" att våga förändra sitt levnadssätt, att leva som den du vill vara istället för den du alltid varit är stort. Och ja, självklart vill NIKE sälja skor men jag tycker inte det finns något fel i att "spela på känslor". Tvärtom. Det är ju känslorna vi tar våra flesta beslut utifrån.
Jag älskar NIKE och har alltid haft det som mitt absoluta favoritmärke. Jag tror att NIKE är anledningen till att jag älskar reklam.
Här är en annan grym reklamfilm regisserad av David Fincher ("Seven"):
Jag minns inte ett liv utan NIKE. Jag minns hur jag drömde om de där basketskorna med ett kardborreband över lästen och med en stor vit swoosh på sidan. Jag fick dom till slut.
Det tycker inte jag. Snarare slår dom huvudet på spiken vad sport ska handla om - varje enskild individs förmåga och vilja. Det är en kamp att vara 12år och tjock tror jag. Kanske inte för alla, men för många. Man ska absolut inte mobba de som är överviktiga, men kan de inspireras till att må bättre och börja röra på sig är det bra. Jag vill tro att alla kan relatera till Nathan och känner med honom. Självklart är det "greatness" att våga förändra sitt levnadssätt, att leva som den du vill vara istället för den du alltid varit är stort. Och ja, självklart vill NIKE sälja skor men jag tycker inte det finns något fel i att "spela på känslor". Tvärtom. Det är ju känslorna vi tar våra flesta beslut utifrån.
Jag älskar NIKE och har alltid haft det som mitt absoluta favoritmärke. Jag tror att NIKE är anledningen till att jag älskar reklam.
Här är en annan grym reklamfilm regisserad av David Fincher ("Seven"):
Jag minns inte ett liv utan NIKE. Jag minns hur jag drömde om de där basketskorna med ett kardborreband över lästen och med en stor vit swoosh på sidan. Jag fick dom till slut.
Jag minns alla affischer med Michael Jordan och jag minns att jag alltid kunnat stava till "Just Do It". Jag minns när jag fick hålla tillbaka glädjetjutet när jag för första gången klev in på en NIKE outlet i Florida för 12 år sen och kom ut med mängder av prylar, allt från klocka, keps, vattenflaska, kläder och skor. Och jag minns alla anteckningsblock nerkladdade med swooshen,
Eftersom jag alltid har tränat så har NIKE alltid varit relevanta för mig. Jag sliter deras produkter mer än gärna och tycker det mesta håller bra kvalitet. Fast jag tror absolut att något annat märke skulle kunna konkurrera ut produkterna som sådana.
Men aldrig känslan, där är NIKE oslagbara och ligger så långt före, kanske eftersom de hela tiden pratar till individen och får dig att känna hur grym du är!
Jag undrar hur många timmar NIKE jag konsumerar per år?
Det är ett varumärke, det enda hittills, som passar mig från det att jag kliver upp på morgonen, följer med mig till jobbet där jag hämtar mycket inspiration, är med till gymmet och sen även följer mig tills att jag lägger mig i form av bilder, klipp, #-tags, inlägg, quotes mm.
Jag tycker det är häftigt och fascinerande snarare än skrämmande, och det ska bli intressant att se om något annat märke tar och får samma plats innan jag dör.
#JUST DO IT!
När 'Title IX' fyllde 40år (lagen mot könsdiskriminering) i år gjorde NIKE en reklam med bara tjejer.
Normalt har jag svårt för girl-power-statements men den här är grym!
Den överdriver inte, den är bara sann och jag älskar slutorden "I just wanna play ball".
Äkta passion och glädje för något kickar så mycket rumpa med saker som talang, förutsättningar, mål, kön och förmåga enligt mig!
Normalt har jag svårt för girl-power-statements men den här är grym!
Den överdriver inte, den är bara sann och jag älskar slutorden "I just wanna play ball".
Äkta passion och glädje för något kickar så mycket rumpa med saker som talang, förutsättningar, mål, kön och förmåga enligt mig!
Jag & Lottie på Årets NIKE konvent i Globen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar