tisdag 25 september 2012

Mellanläget

Frustration är energi och energi kan jag rikta och rikta om. En befriande tanke, inte alltid lätt dock.
Ibland känner jag att jag hamnar i mellanlägen. Studsar mellan dag och natt, morgon och kväll, vardag och helg, jobb och privat, tankar och känslor. Ja, ni vet, man hinner ju inte tänka igenom allt man är med om på en dag eller allt som väntar på mig i morgon. Så det stannar med tankar som skyndar förbi och är svåra att grabba tag i. Som att jag aldrig riktigt tar mig tid att tänka klart. Förutom när jag pausar allt och åker bort. Men det har jag lärt mig att jag inte alltid kan så jag vill ju hitta den berömda balansen även om jag inte tror att jag passar i mallen. Men just nu är det lite mycket i min skalle och att vara medmänniska, att ta sig tid för de där små men betydelsefulla sakerna, är jag rädd att inte ta mig tid till. Livet, det som sker när man är upptagen med annat som de säger.... Jorå, jag hajar grejen redan efter ett par veckor. Tänker inte hamna i det berömda ekorrhjulet, jag vägrar.

Jag lyssnade på några avsnitt av "Filosofiska rummet" på P1 igår (moster också ;). Gör det om ni tycker om reflektion och samtal om människor. Lycka pratade dom om, varför är vi inte lyckligare än vi är trots våra fantastiska förutsättningar? Kanske för att vi sätter ribban för högt och då är jag rädd att jag gör det, då vill jag bara bromsa och tänka snälla tankar om att det enda som gör mig riktigt lycklig är att få vara med dom jag älskar och kanske titta lite på havet.

Ofta kan jag känna att "tiden bara går och jag vill ju hinna mer, vill sätta fler mål och vill ta tag i fler nya projekt osv". Det ska jag ju vara glad för och det ger på ett sätt en massa energi.
Men det formas också till konstiga tankar och funderingar om "gör jag rätt, är jag rätt ute?". Det kommer från mig själv, inte utifrån eller från någon annan. Det sitter i det berömda huvudet som man ibland bara vill peka finger åt för det ska ställa så många frågor om allt. Mitt hjärta är mysigare, där bor saker som jag vet är värda att fundera på och som aldrig stressar eller håller på med tvivel.
Jag tycker att den här texten är bra, den hjälper mig och mina tankar. Kanske kan den hjälpa dig?
Bestäm dig för att må bra, så bra du kan alla dagar om året. Det tror jag är värt besväret.

Var den du vill vara och bli den du vill bli, vad ska du annars göra?
Och det är aldrig för sent, gå och lägg dig nu så vaknar du upp till en helt ny dag imorrn.


För den som bestämt sig .... är det aldrig för sent 

För den som bestämt sig .... öppnar sig alltid en väg 

För den som bestämt sig .... blir det svåra enklare 

För den som bestämt sig .... skrämmer inget längre 

För den som bestämt sig ..... växer också självförtroendet 

För den som bestämt sig .... minskar även självtvivlet 

För den som bestämt sig .... finns det ännu en dag 

För den som bestämt sig .... blir orden plötsligt på riktigt 

För den som bestämt sig .... blir målen tydligare än hindren 

För den som bestämt sig .... finns alltid något att kämpa för


Inga kommentarer: