tisdag 6 juli 2010

Gröt och driv!

Sitter vid mitt köksbord och äter havregrynsgröt till middag. Inget ovanligt, har ätit mycket gröt sen jag var liten och tycker faktiskt det är ganska gott om jag får täcka den med frön, äppelmos och kanel :)
Kanske liiiiite godare på vintern men billig mat är bra mat just nu så det får duga!

Jag har levt på lånade pengar väldigt länge nu och börjar bli riktigt riktigt less på det. Visst, det är mitt helt egna val och jag är glad att möjligheten finns, MEN jag vill tjäna mina egna pengar nu och jag vill inte vara beroende av CSN längre!!!!!
Jag längtar efter att kunna bjuda hem mina vänner på god middag, kunna köpa fina presenter, kunna köpa mer kläder och skor utan dåligt samvete och framförallt kunna resa mer!
Jag har alltid jobbat vid sidan av plugget men under Idékraft-tiden har det inte gått att tjäna några stora pengar eller jobba massor pga att vi har skola varje dag precis som ett heltidsjobb. Och sen ska man ju faktiskt plugga när man pluggar och inte jobba ihjäl sig. Att jag sen jobbat gratis en hel del är en annan femma, men mycket bra har ju kommit utav det också :)
För övrigt borde man få tjäna pengar om man vill när man pluggar, CSN stoppar ju det med sitt tak nu.

Hur som helst, det blir antingen företagande, anställning eller högst troligt både och i höst och då ska pengarna börja rulla in, jajamen! Jag och Lottie pratar varje dag om saker vi vill göra och självklart vill vi tjäna pengar men framförallt kostar allt vi vill göra med jobbet och då är det bra att ligga på + och beta av skulderna istället för att öka dom!
Lyssnade på Anna Carrefors Bråkenhielm Sommarprat (gör det om du inte redan hört det!) och hon är en jättebra förebild tycker jag. Vettig, tuff och ärlig! Hon snackade om att man alltid ska ha "FUCK OFF-PENGAR" för att kunna säga just FUCK OFF och klara sig själv. Jag håller med och jag har visserligen inga fuck off-pengar nu, men jag har en drivkraft och en vilja som säger mig att jag alltid kommer klara mig själv. En fuck-off-vilja och den vill jag sprida :)
Visst, det kanske inte alltid har sett ut som att jag stått på egna ben eller klarat mig helt själv och jag hade inte kunnat plugga om det inte vore för CSN och visst har mamma och pappa stöttat  många av mina påhitt såsom en ögonoperation och tandläkare, men jag vet att jag inte är rädd att smutsa ner händerna eller flytta om det behövs och jag kommer alltid hitta sätt att ta mig fram. Och jag kommer aldrig bli bekväm med att vara beroende av bidrag eller någon annan persons plånbok. Det har min mamma också lärt mig :)
Har man kul blir det kulor till slut, jag är övertygad!

Jag tycker att våra Sommarlovsentreprenörer visar prov på vilja, engagemang och driv och jag tror (vet) att det är glädjen och hungern på att få jobba som driver dom mer än pengarna de tjänar!

Här är några exempel på bilder vi fått:

 "RANDOM" säljer snygga coola smycken!
I Fjällnora kan du köpa med dig en picknick-korg!
Och på stan i Uppsala står duktiga Maryam och Husein och charmar alla turister och cupcake-sugna Uppsalabor. Dom är så goda :) Löp och köp!

Nu har Lottie fått nyckeln till sin nya lägenhet och imorgon flyttar hon in! Kalasbra!
Freddan är på roadtrip i husvagn och Alex drar till Visby imorgon så nu hänger allt på coacherna resten av veckan :) Deltagarna är GRYMMA!

Dags att hämta tvätten och sen blicka på TVn en stund för lite fotboll-semi! VM är snart över!
Längtar efter min familj och får förhoppningsvis träffa några av dom i helgen då jag ska norrut!

Inga kommentarer: