måndag 14 maj 2012

Solens baksida

Det är inte bikinin man vill ha när man ser den här annonsen varje dag när jag går till jobbet, det är solbrännan. Och möjligtvis hennes kropp. 
Men jag kan faktiskt förstå reaktionerna på den här reklamen. H&M borde tänkt till mer. 
HÄR kan du läsa Cancerfondens debattartikel om detta.
Jag följer ju Ung Cancers arbete ganska flitigt och igår pratade en av tjejerna i P1 Dokumentär.
Snälla, lyssna på Emmas berättelse om kampen mot den jävla sjukdomen. (finns på mobilappen också)
Helt otroligt, vilken tjej!

  Lyssna: P1 Dokumentär : Nio mil - en paus från cancern

Viktiga budskap, bra reklam!


Och den första filmen jag såg på temat, den som går extra mycket rakt in i hjärtat. Kanske vore något för H&M även om de bett om ursäkt nu.
Snart sommar och självklart vill jag ha en solbränna, jag har knappast varit vitare än jag är nu. Men tänker jag på det här och hur illa det är för huden mår jag betydligt bättre som vit :)

 



1 kommentar:

Mina Betraktelser sa...

H&M har bett om ursäkt om de upprörde någon, de har inte ångrat kampanjen. H&M har inget egenintresse i att marknadsföra ett skönhetsideal, de har endast ett intresse i att sälja så många bikinis som möjligt. De anpassar reklamen så gott det går till hur samhället ser ut för stunden precis som alla andra företag. Att göra något annat vore direkt tjänstefel vilket inte Cancerfonden verkar inse. Deras debattartikel för inte fram risken för hudcancer, den smutskastar snarare ett stort svenskt företag.