fredag 26 mars 2010

En invigning och en avslutning

Igår var det invigning av Mediamarkt i Uppsala kl.07:00 och UNiT18 fanns på plats från 05:45 (!!!!) med tidningar, korv, godis och kaffe till alla galningar som köat hela natten....


Det såldes en hel del under de första timmarna... jag tappade räkningen vid 40 tv-apparater som bars ut... Intressant är det hur jäkla griniga folk är som kommer och köar, det var inte få glada miner och folk bara rev och slet i allt. Jag och Johanna fick oss även en känga för att det inte fanns tillräckligt med p-platser. Suck. Svenskar, säger jag bara. UNiT18 gjorde det vi kunde för att sprida lite morgonglädje :)
Dagens UNT var "wrap:ad" med MediaMarkt så ingen i stan kunde missa att de öppnade!
Trevliga grabbar från Kaffeknappen serverade lyxkaffe, skummad mjölk gör ju vilken morgon som helst lite bättre :) 
Nej, vi jobbar inte på macken även om det ser ut som det... Jag tycker nog att MM kunde ha stylat till oss lite bättre, men de låga priserna kanske inte kräver så hög klass på dress code. Tyvärr.

Idag lämnade vi in vår Projektrapport så nu väntar examinationen runt hörnet... Den 8 april smäller det - UNiT18 blir examinerade och godkända i Fas 2, utan komplettering (hoppas hoppas) så vi kan fira ordentligt att projektet är avslutat och nya spännande saker väntar oss!
Vi har jobbat med detta projekt sen i somras och verkligen lyckats behålla en väldigt hög motivation. i hela gruppen under 10 mån. Men hur gör man det egentligen när alla mer eller mindre motiveras av olika saker?
Det gäller bland annat att tidigt ta reda på allas förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb och sen hela tiden tänka på att det jag går igång på, går kanske inte alla andra igång på. Jag själv är ju expert på att bli överentusiastisk inför sånt jag tycker är kul. Sen tror jag ju då att det automatiskt smittar av sig på andra, vilket det inte alls alltid gör. Utgå inte från dig själv, alla har sin egen karta. Det försöker jag tänka på hela tiden och har blivit mycket bättre på att sansa mig när entusiasmen skenar!! 
För min egen del gör det ju inget att den skenar, men jag vet att det kan vara påfrestande i en grupp.
Igår åkte jag till Stockholm på eftermiddagen, mötte upp Fia en kortis - min energispruta som jag tror längtar till sommaren en hel del :)
Sen tog jag en liten springtur i Hagaparken vilket inte var det lättaste eftersom det var is, snö och väldigt mörkt. Och när jag skulle springa tillbaka var gångvägen avstängd så jag fick ta en fin  liten omväg, klassiker när jag är ute och joggar. Träningsvärk i benen redan innan så idag känns benen som bly. 
Blev serverad en god och mycket trevlig middag av Erik, Ola och Per med efterföljande öl på Obaren där medelåldern är något högre än på Stocken en torsdag :) Trevligt, soft ställe och jag fick en ny affärsidé när vi stod och spelade flipperspel! Lillebror höll för övrigt ställningarna på stocken igår , synd att jag missade när han för en gångs skull tog sig hit.

Imorse var det reflektion på skolan och en intressant sådan. Såhär såg det ut:
"Om min karriär vore ett projekt...."
....Så skulle:
syftet vara...
målet vara...
visionen vara...
kvalité vara...
delmål vara...
etc.
Först individuellt och sen en givande gruppdiskussion där vi delade med oss av hur projektet skulle kunna se ut och hur vi ser på våra karriärer :)

Vi pratade även om NEXTOPIA som jag tycker ni ska youtuba/googla om ni inte läst boken och vet vad det är... Det är nyttigt att skatta sin egen lycka emellanåt så det fick vi också göra idag. 
Som avslutning gick vi teamet runt med frågan:
"Vilken är största skillnaden på mig idag och på mig innan jag började på den här utbildningen i jan 2009 och hur visar det sig?"
Alla fick säga sitt och det kom fram stora skillnader - det är verkligen häftigt med personlig utveckling! Jag själv märker nog störst skillnad i hur jag mår, inte så konstigt med tanke på hur privatlivet såg ut när jag började utbildningen, fast jag märker också av stora framsteg i min självinsikt, min medvetna inkompetens, mitt självförtroende och syn på livet.  

Jag är så glad och tacksam för att jag tagit chansen att lära mig  så mycket under tiden på Idékraft och för alla fina personer i teamet som med sin ödmjukhet, prestigelöshet och positivism bidrar till att jag lär mig nya saker hela tiden. 
Det känns jättekul att ta examen i höst men samtidigt vet jag att en lika stor samling med såhär positiva människor kommer bli svår att hitta och att få tillbringa dagarna med...! Tur att jag kopplat greppet hårt om några!
 
Sist men inte minst, en film från bilresan till Vasaloppet med Lottie och Anna:)


Inga kommentarer: