tisdag 2 mars 2010

Framtidsdagen!

I torsdags hade Lisa och Malin i min projektgrupp ordnat nåt som de kallade för "Framtidsdagen". Det var UNiT18 + vår referensgrupp som bänkade oss i Mediecentret på UNT en hel dag.
Lisa inledde med en proffsig presentation över dagen och syftet med varför vi var där. En dag för framtiden, för att vi ska träna oss i det som komma skall: jobbsök och vuxenliv :)

Först fick vi skriva ner 5 unika egenskaper med oss själva. 
Hjälp, det är inte det lättaste om man inte ska vara klyschig!
Sen delade vi in oss två och två och skrev korta presentationer om varandra. Lisa skrev en om mig och jag en om Lisa. Detta är en bra övning för det gör att du kan få fram nya ord, meningar, egenskaper, viktig info och en liten boost som du kan dra nytta av nästa gång du presenterar dig.
En kort och koncis presentation om dig själv, vem du är, vad du gör och vad du letar efter (t ex jobb) kallas "elevator pitch" för er som inte vet det redan, det är ett utmärkt sätt att bli top of mind (den första personen han/hon tänker på inom ditt expertisområde) hos någon och det ger ett proffsigt intryck att ha en snabb presentation. Vi brukar säga att den ska sitta så bra att du ska kunna bli väckt mitt i natten och rabbla den liggandes! (Jag har dock fortfarande inte kommit ända dit....) :) 

Är din uppfattning om dig själv lika med den som andra uppfattar dig som?
Inte alltid kan jag lova, många av oss har inte den självinsikten som behövs för att ha full koll.
Men alla kan bli bättre och för att ta reda på hur JAG uppfattas måste någon berätta det för mig. Alltså måste jag FRÅGA!
Vi videofilmade oss när vi presenterade oss och gav sen varandra feed back på framträdandet, bra och dålig och tipsade om saker som jag kan lyfta fram eller tona ner. Mycket givande och många skratt :)
Alla blev nervösa, alla har prestationsångest och alla tycker det är ganska vidrigt att se och höra sig själv på film. Men ingen är för stolt eller för torr för att inte bjuda på sig själv och inse att vi gör det för att bli bättre på det vi inte redan är bra på.
Avstå inte från att göra sånt som du lär dig något av bara för att det kommer med en jobbig känsla.
Vi fikade en massa gott fika också, hembakat och många koppar kaffe eftersom jag inte hade sovit så många timmar...
Fika är alltid bra när du vill få en grupps uppmärksamhet, fast att bjuda på lunch är ännu bättre!
På eftermiddagen kom Tove, en rekryterare, och höll en arbetsintervju med Malin på scenen. Jätteintressant att lyssna på och sen fick vi ställa frågor och prata om de frågor som hon ställde. Nu var det här en "fejkad" intervju, så allt blev inte jätteäkta såklart, här är några exempel på frågor som Tove ställde och som är vanliga intervjufrågor innan man kommer till de jobbspecifika frågorna. Kanske kan det vara till hjälp om du sitter och skriver CV eller funderar på att söka jobb...

  • Beskriv dig själv med några ord. Hur har dessa egenskaper visat sig?
  • Vad vill du utveckla hos dig själv?
  • Vilken roll tar du i en ny grupp?
  • Vilka egenskaper i en grupp har du lätt för att samarbeta med och vilka har du svårt för?
  • Skulle jag märka på dig om du var stressad?
  • Har du nåt tillfälle då du fått öva på initiativförmåga?
  • Hur tycker du att du bemöts när du tar initiativ?
  • Är du en påbörjare eller avslutare?
  • Sälj in dig själv nu, varsågod.. varför ska just DU ha det här jobbet?

Innan vi avslutade dagen hade vi en lång diskussion om CV, vad det ska innehålla, hur det ska se ut och vad som är ett bra CV. Åsikterna går isär och enligt mig finns det ingen perfekt mall utan det handlar om vilket jobb du söker och vad dom vill se i ett CV. Blir man duktig på att anpassa sitt CV efter arbetsgivare och kunna hitta just de rätta formuleringarna som gör att de inte kan sluta läsa om dig, DÅ har du väldigt goda chanser att få komma på din drömintervju. Häftigt!!

Inga kommentarer: