måndag 15 mars 2010

Jag är numera kreativ

Great big, innovative, world changing ideas are plentiful. People who take tiny little baby steps towards them, are rare.

Det stämmer ju. Och vad som är en "world changing idea" för dig är det DU själv som avgör, ingen annan. 
Det finns några få som uppfinner det senaste inom alla spännande områden, som tar sin idé och får med sig hela världen. Men sen finns det faktiskt avgörande idéer i DITT huvud som spelar betydligt större roll för DITT liv och ditt välbefinnande. LIFE CHANGING IDEAS som jag tycker det är roligare att fokusera på och som känns lite mer inom räckhåll.

När jag var liten förknippade jag aldrig ordet kreativ med mig själv. Aldrig någonsin. Kreativa var dom som kunde rita, måla, sy, sjunga, spela teater och komma på egna lekar. Jag var inte kreativ, jag var sportig och tuff möjligtvis. 

"Använd din kreativa sida när du löser den här uppgiften!" "Var lite kreativ!"
Ahh hjälp, panik! hur då kreativ? Och vilken är min kreativa sida om jag aldrig trott att jag har någon?
HUR blir man kreativ?  Handlar inte kreativitet om att skapa nåt helt nytt som ingen annan kommit på?

Idag ser jag mig själv som en väldigt kreativ person i jämförelse med många andra i min omgivning. Det beror på att jag helt bytt perspektiv på det här med kreativitet. Och för att jag bestämt mig för att jag VILL vara en kreativ person, jag tror att det är mycket roligare och jag tror inte att enbart konstnärer, artister och uppfinnare behöver vara kreativa i sin vardag. Det behöver vi alla vara, mer eller mindre och det löser många problem.

Elisabeth Stjernstoft skriver såhär på projectplace.se:

"Kreativitet handlar om att förändra, att göra nya saker, att hitta annorlunda vägar och lösa problem. En kreativ projektledare kan rädda det mest omöjliga projekt. En kreativ systemutvecklare är guld värd. En kreativ läkare kan rädda liv. Och för oss som jobbar i servicebranschen: kreativitet är kanske det allra mest värdefulla verktyg vi har. Det märks tydligt om inte annat när vi möter människor i serviceyrken som inte har en aning om vad syftet med deras jobb är.
 
De som arbetar professionellt med kreativitet arbetar ofta strukturerat. Kreativitet handlar mer om en process än som en enskild händelse eller plötslig ingivelse från ovan. Nyckeln till kreativitet är först och främst att ta reda på vilket problem som kreativiteten ska lösa. Ett välformulerat problem skapar goda förutsättningar för att få en idé.
Sedan handlar det om att genomföra idén på ett fokuserat och konsekvent sätt.  
Den kreativa processen består alltså av tre beståndsdelar.
1. Vad är problemet?
2. Få en idé.
3. Genomföra idén."
 
Du är mycket mer kreativ än du tror om du bara vill vara det. Jag ser tillbaka på min uppväxt och inser i efterhand hur kreativ jag faktiskt varit, för jag har sett problemen och gjort saker för att lösa dem istället för att bara acceptera dem. Och jag har hittat på en massa saker utifrån små små idéer jag fått.  När personer runt omkring mig inte jublat över mina påhitt eller sett hur "world changing" de faktiskt varit, så har jag helt enkelt utvecklat dom själv och för det mesta har de visat sig bli "life changing" för mig i positiv bemärkelse! Sen skiter jag i om de förändrar världen, varit stora eller unika för någon annan - att ta baby steps mot sina drömmar känns i vilket fall som helst mycket mer kreativt än att skriva en Haikudikt i lågstadiet.

When in doubt,
make a fool of yourself.
There is a microscopically thin line between being brilliantly creative
And acting like the most gigantic idiot on earth.
So what the hell, leap.

1 kommentar:

tobbe sa...

ain't that the truth!
som alltid så inspirerar du!

hoppas du har det bra!
Kram!