måndag 1 februari 2010

Quit starting things and start finishing things...

...är några ord som satte sig från dagens föreläsning i Agila projektmetoder,  ett mer flexibelt sätt att jobba i projekt än traditionell projektledning. Dessa metoder bygger alla på att människor inte ses som resurser utan att det faktiskt är vi som löser problem i projekt och att vi aldrig kan förutse allt som kommer hända. Till exempel tog föreläsaren upp Operahuset i Sydney som ett exempel på ett icke agilt projekt, det skulle ta 4 år och kosta 7 miljoner Aus Dollar.... men det tog 14 (!!!!!) år och kostade drygt 100 miljoner Aus Dollar. Det var ju lite svårt att förutse deras förändringar när de startade men planerade ändå allt i detalj.

Betyder ett misslyckat projekt alltid ett misslyckat resultat?
Nej, för Operahuset är ju en stor turistattraktion sen det stod klart, men projektet i sig misslyckades.

Agila metoder tar alltså hänsyn till förändringar och hittar processer att hantera dem.  Flexibelt och  lättrörligt. Mycket vettigt och jag gillar dessa verktyg, dokument och mallar som är anpassningsbara efter de krav och önskemål som dyker upp under vägen mot målet. Vi har tidigare haft föreläsning i SCRUM som är en agil metod och det vi gick igenom idag var riktigt bra, även fast föreläsaren körde powerpointen på engelska och inte hade full koll på översättningen :) svengelska is catchy!

På eftermiddagen hade vi 3 timmar med PPS = Praktisk Projekt Styrning.
En ingenjörs-gubbe som gjorde sitt bästa, men inte riktigt lyckades fånga min uppmärksamhet med sin fullspäckade powerpoint och långrandiga snack. Jag tappade fokus och intresse ganska snabbt tyvärr. 

Skulle ha jobbat ikväll men snälla Pablo tog mitt pass så jag fick styra upp några saker som jag ligger efter med. Jag lagade massa mat, lämnade in min mobil på reparation, sorterade papper och klurade på lite andra skojiga grejer. Det gäller att passa på när energin och kreativiteten flödar, helgens träning gav mig ännu mer inspiration och motivation att följa mitt hjärtas röst som talar till mig en del :) Sånt gillar jag, när självförtroendet är på väg UPP och saker och ting börjar falla på plats. Jag beundrar mig själv när det kommer till min förmåga att se saker från den ljusa sidan. Stackars alla som inte kan göra det.

Jag säger såhär: 
DET ÄR BARA DÖDA FISKAR SOM ÅKER MEDSTRÖMS UTAN ANSTRÄNGNING!!
 Och vem vill vara en död fisk??

Just nu är det mesta på TOPP - kanske ska akta mig för att säga så, det är ju då det brukar bli bakslag... men jag måste, för nu vaknar jag GLAD varje morgon och kan jag bara smitta av mig till EN annan  person som har det lite tungt nu så betyder det massor!

Frida, jag tänkte på dig när jag lagade mat...:) ett tips på en god, busenkel snabbmat är det här:

Lax i senaps- och gräddsås, bulgur och brocoli!
Gör så här: koka upp 2dl grädde, 2dl sour cream, 1 fiskbuljong
i med 1 msk Dijon senap och lite cayenne peppar - smaka av!
Skär laxfiléer i bitar och lägg i, klart på 5 min!
Servera med bulgur, ris, pasta - mmmmmmmMUMS!
Du måste ha tålamod med maten, fortsätter du äta bra kommer du se resultat! Lägg in nåt pass på gymmet också så ska du se att jeansen sitter perfa till sommaren ;)

Inga kommentarer: