onsdag 19 maj 2010

Ett mer fokat fokus

Det är ju knappt att man vill släcka lampan och sova 
när man har en sån här glad sötis i sängen...

Det är så varmt och härligt ute - äntligen sommar! Inatt när jag och Lottie cyklade hem i Örebro var det 20 grader varmt. Då är 1 mil ingenting att trampa kl. 02 efter en trevlig kväll på en balkong i stan. 
Det har varit skönt att jobba i Örebro, vi har fått massor gjort och miljöombyte är bra emellanåt., Lottie's föräldrar har skämt bort oss rejält. Nu väntar två roliga jobbdagar innan det är helg igen!
Tiden flyger fram och jag känner att jag hinner med det mesta jag vill och allt är så roligt nu. Snart klar med skolan och jag möter nya, spännande människor vart jag än går.
Skön känsla... när det flyter och när jag jobbar mot tydliga mål för en gångs skull. Grymt!

Jag tänkte tillbaka lite ikväll, på förändringarna som skett i mitt liv senaste åren. Kanske inte bara alla synliga förändringar utan även de mentala, mer osynliga.
För fyra år sedan såg mitt liv betydligt annorlunda ut, inte bara för att jag var yngre utan hela jag levde, tänkte och var ganska annorlunda. Det är lustigt hur olika man kan se på saker och ting på grund av sina erfarenheter. För mig har det handlat mycket om fokus senaste åren. Jag har jobbat med att ta kontrollen över mitt fokus. Låter man andra människor runt omkring ta över det ligger man risigt till, om du frågar mig. Om du tänker efter och känner efter vet du i vilka situationer du mår som bäst och med vilka andra personer du mår som bäst. Det är där du ska lägga ditt fokus!
Det finns mycket jag skulle kunna ha gjort annorlunda senaste åren som skulle ha sparat mig mycket , energi bland annat. Känslan av "tänk om jag bara..." finns fortfarande där ibland, men den tar aldrig över. Jag låter den aldrig styra mitt liv och jag vill inte vara bitter.
Det handlar också om mina förväntningar som raserats flera gånger. Jag har alltid haft skyhöga förväntningar på min vardag och det har inte alltid varit bra. Låt aldrig förväntningarna styra!
Jag tror speciellt att vi tjejer är proffs på att bygga upp förväntningar.

Jag vet att saker och ting sällan blir som jag vill, tänker, tror eller hoppas!
Och det är mycket mer okej nu än för några år sen kom jag fram till idag. Mitt fokus ligger någon annanstans än på att försöka styra allt som sker i mitt liv. Så länge jag strävar efter att utvecklas,  att må bra och nå dit jag vill utan att tappa fotfästet eller tumma på den jag är så kommer jag älska min vardag!
Vem vet vad som händer nästa år och hur kul är det egentligen att veta det? :)
Jag tar i allafall ansvar för att NÅGOT händer och tänker inte sitta och vänta på att det ska hända.
Nu sover stans sötaste kille och jag ska göra detsamma!
Om 7,5h är det frukostmingel på UKK!!

Inga kommentarer: