onsdag 8 september 2010

Låt inte omständigheterna styra!

Att vara på rätt väg betyder inte nödvändigtvis omedelbar framgång. Tålamod!
Att kunna sluta kämpa mot saker som inte går att förändra är svårt och något jag övar på. Fokusera på det du kan påverka och göra något åt!
Att släppa saker som jag "borde" göra och istället ägna mig åt saker jag "vill" göra är inte alltid lätt.
Men gud så skönt det är när man lyckas och så bra man mår då!
Innerst inne vet du alltid vad som är rätt. Lär dig lyssna inåt!
Jag gillar ju att uppmana till att man ska uppfylla sina drömmar och det låter ju roligare än att strunta i dom. Men jag har själv varit i lägen då jag undrar "vad är min dröm nu egentligen?" och inte alltid kunnat beskriva just drömläget. För ibland vet man ju varken ut eller in.
Då kan det hjälpa att fråga sig själv:

  • Vad drömde jag om som barn?
  • Vad tyckte jag var roligast att göra eller vara? vad är roligt nu?
  • Vad ville jag bli när jag blev stor?
  • Vad gav mig mest energi? vad ger mig energi idag?
  • Finns det något som jag inte vågar men som ger mig inspiration?
  • Om jag inte behövde bry mig om pengar vad skulle jag göra eller vara då?
  • Vilka personer beundrar jag? Hur är de? Vad gör de?
  • Brukar jag dagdrömma om något? "Tänk om jag hade/skulle/vågade/kunde/vore..?
  • Om jag visste att jag inte kunde misslyckas, vad skulle jag göra då?
  • Vad längtar jag efter? 
  • Hur skulle en dag i det bästa livet jag kan tänka mig se ut?  
Och då kan jag hitta rätt igen. Om jag kan koppla ihop svaren någorlunda med hur jag lever idag så vet jag också att jag är på rätt väg. Drömmar ger mig inspiration, längtan, strävan, glädje, energi och mening. De är inte på nåt sätt framtidsfacit eller genomtänkta, men mer rättesnören än dumma påhitt som aldrig kan bli verklighet. Strunta inte i dina drömmar och ge inte upp dom, ta reda på vilka dom är och utforska vad du kan göra med dom. Det är aldrig för sent för drömmar - igår berättade min examinator om en dam han coachar som är 64år och har startat ett företag. Hon hade skaffat sig en iPhone nu för att då kunde hon skicka offerter via den. Wow!

Jag drömmer just nu om en eventfylld höst i Uppsala. Jag vill så gärna jobba med det jag och Lottie kämpat för senaste månaderna och idag blev besvikelsen ganska stor när vi inte fick sätta pennan på papperet. Vi hade byggt upp en förväntning och den infriades tyvärr inte. Byråkrati kom i vägen och det hör till omständigheterna. Vi kunde såklart inte släppa tankarna på det och därför uteblev firandet när vi egentligen verkligen borde fira. Vi har gjort allt vi kan och nu är det upp till oss längre. Och magkänslan säger ju att allt kommer bli precis som vi önskar :)
Jag vill verkligen TACKA alla som tror på mina drömmar, mina idéer och som peppar mig till att ägna mig åt sånt som är KUL. Senast idag fick jag en kommentar "om du inte har tillräckligt att göra så säg till mig..." Sånt stärker självförtroendet och jag har aldrig varit i ett sådant läge förrut. Lyxproblem att behöva säga nej till jobberbjudanden! 
Varför drar jag till mig sånt nu då?
Jo, för att mitt engagemang lyser igenom som det aldrig tidigare gjort. Vill du saker så visa det!
Igår hade jag och Lottie våra examinationer (en och en men på samma dag!) och efter allt hårt slit senaste tiden ser det nu ut som att vi är klara med skolan. En dryg månad innan examen! Är inte det nog anledning att fira? :) Jo, men inte för oss som ville ha besked om jobbet idag.
När jag satt på skolan idag hittade jag några roliga anteckningar i vår "Team-bok"...

:) Kommer sakna alla i teamet (klassen) nu, det har varit en oförglömlig tid och vi ska se till att den firas rejält den 22 oktober när vi har den riktiga examensdagen! 

Igår fyllde en speciell person år, min bonusbrorsa som jag sällan träffar men som ofta finns i mina tankar. Han har gjort en resa väldigt olik min och jag hoppas att den ska sluta lyckligt, du förtjänar att må bra och bli den du vill vara så ge inte upp! Du är starkare än du tror.♥

Nu är jag alldeles för trött för att ens lyssna på musik så jag ska somna och åka till Sundsvall när jag vaknar. Det blir inget spikat med nytt jobb förrän nästa onsdag och nu tänker jag inte fokusera på det mer, jag har gjort allt jag kan och får väl käka lite is imorgon så jag kan hålla mig kall.
Resten av veckan ägnas åt bröllopsplanering inför fredag då det smäller - toastarna är REDO!

På tal om det här med att fokusera på sånt man faktiskt kan göra nåt åt så kom jag att tänka på alla gånger jag sagt "tänk om jag kunde..." för att skylla lite på omständigheterna istället för mig själv.
Här är en video från min favoritstrand i L.A. förra året där jag säger "tänk om man kunde..." :) Ja, tänk OM jag kunde och det kan jag ju OM jag kämpar och vill det tillräckligt mycket ♥ För du får aldrig en  dröm utan att också ges möjligheten att förverkliga den, det gäller bara att SE och fånga möjligheten du fått! Jag vet att en vacker dag kommer jag ha ett hus vid havet och vakna upp med  ungefär den här utsikten. Min dröm :)

Inga kommentarer: