fredag 3 december 2010

Winter week

Hej mitt vinterland! Det är så vackert ute nu, rimfrost på alla träd och massa snö! Okej, det är skitkallt men då får man fokusera på att det är fint också.
I stan lyser det fint överallt och finast är Saluhallen som ser ut såhär vid ån. 
Jag har haft brorsan på besök två dagar, han kom med julskinka till mig :) 
Kul att få umgås lite med honom, han är snart klar med uppsatsen och kan förhoppningsvis få tillbaka sitt sociala liv nästa termin. Är riktigt imponerad över hur mycket han pluggar, ska försöka gräva fram några bra kontakter till honom så han kan få känna sig för var han vill jobba!
Vi pratade om det igår, snacka om att det underlättar med bra kontakter. Det är så himla mycket värt att ägna tid åt sitt nätverk och jobba på att sprida ut bland alla vad man söker för jobb osv.
Rätt som det är har någon ett lead och då kan det vara en ovärdelig dörröppnare!
Jag vet ju bara hur mycket jag har kunnat dra nytta av alla tillställningar, möten, jobb, föreläsningar och middagar jag sprungit runt på under min tid som student. Det ger resultat och jag har samtidigt kunna hjälpa massor av vänner längs vägen. Det tycker jag är viktigt och jag hoppas att jag aldrig trampat någon på tårna eller missbrukat en kontakt jag fått. Blir du rekommenderad av någon så sköter du den kontakten prickfritt. Annars blir du nog inte rekommenderad igen.
Sen är det lite läskigt när man märker hur litet Sverige är och när kontakterna man skaffar känner varann och alla känner alla :) 

På tal om omdömen, jag hittade fina ord om mig, mina kollegor och vårt projekt från i somras på en kommunfullmäktiges blogg, dom värmde otroligt och jag blir stolt att se att vårt budskap nått fram inte bara till ungdomarna. Se här:

torsdagen den 12:e augusti 2010

Ett kanonprojekt för våra ungdomar!

I tisdags var det avslutning på Sommarlovsentreprenörer. Från Enköping, Uppsala och Håbo deltog 140 unga kanske blivande företagare i ett sommarjobbsprojekt som av deltagarna har upplevt som det roligaste sommarjobbet.

Fyra unga jobbcoacher har hållit i hela projektet. Det är Chris Olai, Charlotta Boo, Alexander Brännkär och Fredrik Hjorth. De har lyckats med att sprida mycket positiv energi, en massa inspiration och sjutusan till entusiasm, som gett de unga entreprenörerna driv och ett go. Kunskap och erfarenheter har kommit på köpet! Och givetvis kamratskap. Allt detta kände jag starkt när jag deltog på avslutningen av projektet på Eklundshov i Uppsala, med Tacomiddag och prisutdelning.

Som pristagare i kategorin ”ÅRETS KREATIVITETSPRIS” stod Bålstaentreprenören Max Palm med sommarentreprenörföretaget Lillmorfar. Motiveringen var: ” Kreativitet är en viktig del av företagande – särskilt inom vissa branscher. Vinnaren har med stor känsla för kvalitet och detaljer skapat egna produkter, som både sticker ut, är snygga och inte minst – kreativa.”

Jag hade förmånen att vara med i starten av projektet och då vara med och hjälpa till med de olika affärsidéerna, som de unga satte upp. Underbart att se den enorma utveckling på dessa ungdomar på bara denna korta tid.
Vill Du veta mer kika då HÄR!
Om jag får vara med och bestämma 2011, kommer Håbo Kommun inte bara vara med utan också utöka antalet platser för fler ungdomar som vill pröva på att starta ett eget företag. 

---------------------------------------------------------------------------

Imorgon siktar vi på att dra in några fler sponsorer, jag håller tummarna för bra besked från dagens möten. Spännande! Det är lite pressat på jobbet nu, mestadels kommer pressen från oss själva men vi vill ju så mycket. Vi lär oss hela tiden och snacka om "learning by doing", i nästa liv kommer jag aldrig be om lärarledda lektioner... just get your ass out there!
Kommer ha jordens träningsvärk imorgon också eftersom jag och My körde ett hårt pass på gymet ikväll. Väldigt välbehövligt, jag känner mig klen och svag och det ska jag ändra på!
Sen är det julfest med jobbet imorgon kväll och på lördag förmiddag vill jag dansa för Jossan i Stockholm, så det blir till att hålla igen med snapsen.

Igår såg jag en härlig film på SVT "Vicky Christina Barcelona" som jag sett några gånger förrut. Den har en skön story om livet och kärleken... jag fastnade för Penelope Cruz replik här:
Ingen djupare analys av det,  utan bara ett filmtips främst för alla tjejer :)

Inga kommentarer: