torsdag 6 september 2007

En flottig burger eller mat med kryp i?

Har precis haft min forsta lektion for dagen. Marketing, vi pratade om "the marketing planning process" och formagan att forsta nivan pa konkurrensen inom sitt affarsomrade. Mycket intressant eftersom lararen tar upp exempel pa amerikanska foretag som jag inte vet sa mycket om. Vi diskuterade de olika strategierna man bor ha om man ar en "First mover" (forst ut pa marknaden med ngt, typ iPod) eller om man ar en "Second mover" (studera, dra nytta av 1st mover for att sen erbjuda liknande men battre produkt/tjanst pa samma marknad, typ Target som foljde efter WalMart). Intressant! Jag vet inte om jag vill vara en 1st eller 2nd Mover. Vad tycker ni?
Jag skulle kunna vara en first mover genom att erbjuda och salja nyttig mat pa detta campus. Det har minsann aldrig skadats tror jag =) Vi har ett "Carl's Jr" (tank McD's) PA SKOLAN, massa olika cafeer och en skabbig hala dar man kan kopa wok o grejer. Ok, det finns sallad och halvnyttiga mackor pa TCBY men HALLA....where are my superhealty foods at?
Det ligger ett Trader Joe's (nyttig affar) och ett Whole Foods i narheten av skolan. Varfor kan da inte skolan samarbeta med dessa och sla upp ett nyttigt lunchstalle? Jag fattar inte. Allt detta prat om "going green" och "eat organic" hit och dit...nar ska dom inse att majonas, massa ost, vitt brod, mat med socker i eller lask inte ar nyttigt eller speciellt bra att trycka i sig nar man ska sitta koncentrerad i skolan en hel dag??!!
Ok det finns Subway pa andra sidan gatan men det har jag ju redan lessnat pa efter all tid har och aven nu sen det kommit pa fler stallen i Sverige.
Igar kvall tog jag, Frida och Katta en svang i Marinan (dar vi bor) och hamnade pa Jamba Juice dar vi kopte nyttiga frukt- och bardrinkar. Jag boostade dessutom min full av Soya Protein. Du far en STOR drink for $4 som slacker torst och hunger och kyler ner dig en timma, minst! Stallen som dessa gor att jag alskar det har landet. Jag slar vad om att om man slar upp ordet SNAL i amerikanska ordlistan sa star det Sverige, svenskar dar. Har ar dom aldrig snala, tvartom, och det gillar jag aven om jag ar helt emot onyttig mat pa skolan!
Nu sitter jag i biblioteket och vantar pa att Fridas lektion ska sluta sa vi kan ta bussen till ett annat campus dar vi har Communication. Om inte lararen ar roligare idag sa funderar jag faktiskt pa att droppa den kursen. Jag har massor att gora och jag behover bara 12 units (har 15 nu) per termin och det kan vara skont att inte alltid ha fullt upp, sa jag kan jobba lite framover. MEN, om jag ska stanna har och ta min examen behover jag trycka in sa manga poang som mojligt per termin och da behover jag den har Comm-kursen. Dilemma nummer 100 pa min lista over dilemmas....
Imorrn ar det helg igen och vi ska ha middag/fest hemma hos oss. Det kommer lite kompisar och vi ska forhoppningsvis laga en syndigt god efterratt som bestar av Ben&Jerry's glass (tanker pa dig Simon!), agg och kakmix som man graddar i ugnen...smarrigt varre! Och glom inte att pa helgen FAR aven jag ata fler kalorier an jag behover,haha! Efterratter som denna ar namligen nyttigt for sjalen och den inre valmaende-kanslan. Men jag vill inte ha det till lunch nu nar jag sitter pa skolan, tack! Falukorv med potatismos, send it over!!!!!

1 kommentar:

My sa...

Ja, dom är ju lite roliga där borta när det kommer till mat. Såg lite på Rachel Ray idag, och publiken jublar så fort hon har ost på maten, hahaha.

Nyttig mat på skolan låter ju som en toppenidé. Roligt med kurser där du får låta fantasin flöda =)

Kram