torsdag 16 juli 2009

Tjejklassikern Del 1: Vansbro 11/7 2009

Lottie fick en skumpa av mig som pris och som tack för att hon gör det här med mig! I lördags kl.07:00 tog vi vår guldfärgade hyrbil och körde till Dalarna för att simma VANSBRO TJEJSIM 1KM i DalälvenVi kom fram vid 11:30 och möttes av en skylt som upplyste oss om att det var 16 grader i vattnet och 9800 anmälda deltagare till helgens simtävlingar. Det finns ju flera olika tävlingar man kan vara med i men vi som gör Tjejklassikern får inte välja utan det är 1km motströms som gäller! Vi var ju tokladdade och jag värmde upp lite när vi hade lunchpause :)
Världens bästa Lottie som jag är SÅ himla glad att jag lärt känna. Hon är GRYM!
Vi hämtade ut våra snygga badmössor och nummerlappar och njöt medans det var uppehåll... Föga lite visste vi vad som väntade oss vädermässigt även om YR.NO hade varnat oss...
När jag gick över den här bron och såg den SVARTA iskalla älven kändes det ganska overkligt att man frivilligt skulle hoppa ner där och simma 1 000m. Här spanar vi på gruppen som startade före oss och det SPÖREGNADE men stämningen var verkligen på topp!
Det påminde mycket om Vårruset uppvärmingen och bruden i neonfärgad våtdräkt var lätt coolast! Dom i baddräkt frös kan jag lova. 16 grader i vattnet och 12 i luften!
Springa i och simma iväg!
Yey!!!
Vita badmössor gör att vi ser lite ut som aliens :) Här laddar vi inför start!
Jag var väldrigt förväntansfull och taggad till tusen. Det var bara att gå ner och doppa sig innan starten så man inte skulle få en "chock" och få problem att andas när man sprang i. (TACKAR Marie för hennes tips och varningar, jag fattar precis vad du menar!)
Jag vet inte vad min tid blev för den stämmer inte på hemsidan men skulle tippa runt 42 minuter. Jag var inte så trött i kroppen även om jag spurtade lite på slutet, men jag var nerkyld speciellt över ryggen och händerna så det var skönt att vara i MÅL även om man inte ville upp till kylan :) Vi trodde att ett par varma duschar väntade oss... men tji fick vi. Det var uteduschar med kallvatten så här var det bara att gilla läget :) TVÅ SUPERSTOLTA OCH GLADA SIMMARE!
Efter duschen försökte vi värma oss så gott det gick i tältet där maten serverades. En trubadur höll stämningen igång och ute öste regnet ner... Vi blev inte så varma så vi gav upp och satte oss i bilen där det fanns VÄRME.
Vi gick längs älven där vi simmat på vägen tillbaka och då kändes det ganska overkligen ännu en gång att man faktiskt gör det frivilligt.
MÅL Men hur kallt och jävligt det än ser ut så var det en riktigt rolig upplevelse. Jag kom på mig själv med att simma med ett stort leende nästan hela tiden och det var ju bara att skratta åt regnet och kylan. Våtdräkten värmde hyfsat och man hade bara gett sig fan på att simma och det gick hur bra som helst. Nån som är på för 1,5km nästa år? :)
Jag körde hem och Lottie korkade upp skumpan som hon var väl värd!
Hem och ut på landet på grillfest hos Lotta i vår klass. Vi hade missat att käka på för många timmar så här var vi utsvultna och kolosalt trötta...
Vilken rolig dag vi hade!!!!!! Massa massa skratt och tokerier!
Lottie gav upp strax innan två och jag mötte upp några kollegor först på Bullitt.. Jocke (nyss hemkommen från Santa Monica) och Axel (aka Kleerup)!
Tog sista svängen förbi BJ och där möts man av de här galningarna. En bild säger mer än tusen ord och ja, Lotta och Kristoffer var på G den här kvällen :) underbart!
Sen var även Chris helt slut och däckade i sängen och sov längre än jag gjort på hela året. Men det var jag ju värd efter denna prestation. Ett hett tips till er som är sugna på roliga utmaningar! Nu är det bara att ladda om till nästa etapp som är Lidingötjejlopp den 27 september. Ser fram emot det eftersom det här började mycket bra. Tack igen Guld-Lottie, ser fram emot alla våra träningar, resor och lopp :) PUSS!

1 kommentar:

Märy sa...

Fy fasen vad GRYM du (ni) är!!!
Spöregn och kallt väder :)
Men skulle faktiskt ljuga om jag skulle säga att jag inte är sugen på att haka på nästa år...hmm.. ja..ska fundera lite men det känns som det skulle vara jätteskojj!

Träffade några amerikaner i italien som vi surrade med hela natten mot lördagen och jag tänkte på dig (och pratade även om dig) och att du skulle simma dagen efter.

Vi får höras på el telefono för nu m¨åste jag ut i solen!!

Puss o kram