måndag 24 augusti 2009

Då har man varit 26 år i en månad!

Det finns nåt som heter "Single loop learning " som handlar om att man gör saker utifrån hur man gjort tidigare, kanske gör man små förändringar men man frågar sig aldrig VARFÖR man gör det eller hur man ska nå förbättring. Jag tänkte direkt på alla som har en förmåga att säga: - Nej, det går inte! till saker dom försöker och ofta vill göra. Bara för att det inte gått tidigare då man gjort på ETT enda sätt ska man inte säga att det inte går. Svår fråga, för hur gör man saker annorlunda mot för hur man gjort tidigare egentligen? hur börjar man? bryt mönstret och det kan vara värt att testa och se. Tänker t.ex på mina vänner som säger att dom vill börja träna men aldrig kommer till skott utan fastnar i "nej, men det går inte, jag hinner inte, jag ska göra det och det och det." Bara GÖR brukar funka :) Jag beundrar sånna som "bara gör". Ni är coola!
Igår såg jag "Inglourious Basterds" (Tarantinos Hitler-film) på bio och jag håller med dig Jossan, den var fantastisk! Gå och se den om ni vill ha en filmupplevelse utöver det vanliga, kvar lämnas adrenalinet... Kunde knappt sova när jag kom hem... Måste även säga att Brad Pitt alltid är strålande i sin insats, finns det någon roll där han inte briljerar? Klockren skådis!
Har haft en dag på skolan där vi snackat ISO 10 0006. Det är ungefär det tråkigaste som finns i projektvärlden. Riktlinjer (abstrakta & svårlästa!) för hur projekt bedrivs. Sen finns det även olika certifieringar man kan göra för att bli internationellt "godkänd", t.ex IPMA och PMI vilket vi kommer kunna göra nästa år nån gång och det pratade vi också om idag. Just nu känns det avlägset, vi gjorde en Självutvärdering som är en del av cert.... Då betygsätter man sin egen kompetens när det kommer till projektledning. Först känner man "det här kan jag", sen känner man "jag kan ju ingenting"... för att slutligen hamna nånstans på "jag kan nog mer än vad jag tror, tror jag" och då blir jag frustrerad och rädd att jag ska blocka min egen utveckling för att jag fokuserar på det man INTE kan istället för på det jag faktiskt är bra på. Klurigt det där. Jag går från omedvetet inkompetent till medvetetet kompetent och det är en rolig resa.. men att sätta en siffra på hur mycket jag kan och inte kan är inte lätt. Tur man inte gör det varje dag :) Och tur att man har hjälpmedel och inte behöver ha precis all kunskap i sitt lilla huvud. Guidelines gillar jag! Ja, det var lite av vad jag hade på huvudet under dagen idag.... det var skönt när vi fick gå hem, alltid nåt som fastnat men mycket som var klurigt!

Inga kommentarer: