torsdag 26 mars 2009

En vecka i mars, med bilder

Förra torsdagen var jag på en föreläsning med Malin Berghagen, Lill-Babs och Lasse Berghagens dotter alltså. Temat var: "Förändra ditt liv, följ dina drömmar!" och jag tycker ju sånt är intressant. Malin är ju programledare för "Det okända" i tv så jag var lite orolig att det bara skulle pratas om spöken. Men icke! Föreläsningen var klockren, jättebra och jag gick därifrån med energi och en känsla av glädje att jag faktiskt har ett liv jag kan bestämma över. Det glömmer man nästan ibland, det är lätt att snöa in på gamla vanor och inte våga bryta mönster eller bara överhuvudtaget tappa inspirationen och motivationen... och glömma det som är viktigt. JAG är viktig.
För att fylla på med någonting bra och positivt i sitt liv kanske man måste rensa bort något gammalt. Något man går och är bekymrad över och skjuter på eller något som gör mig ledsen eller arg. Någon som sårar mig eller något som tar energi istället för att ge mig det jag behöver. Det handlar ofta om "walk as you talk" och det stämmer in på mig väldigt bra. Jag är snabb att säga till vänner att lugna ner sig, ta hand om sig själva och peka på vad som får oss att må bra. Men hur duktig är man på det själv? Lever jag som jag vill och lär ut, egentligen? Malin pratade om FOKUS. Var är mitt fokus? Hittar jag fokus där jag vill ha det så spelar det ingen roll om jag avviker ibland, ramlar ner i nåt dike eller spårar ur, för då kan jag ta mig upp. Tappar jag fokus har jag ingen balans i mitt liv. Vi lär oss om oss själva hela tiden och det är fantastiskt att tänka på att jag har mycket makt själv. Jag kan skapa. Vad krävs för att jag ska få leva det liv jag vill? Vad kan jag göra och vad vill jag göra? Hon pratade mycket om känslor och hur många lägger locket på och inte får utlopp för sina egna känslor. Där sa hon nånting som jag la på minnet: Det huvudet glömmer kommer kroppen ihåg! Så sant. Om jag stänger in allt jobbigt inom mig kommer det ut på annat sätt förr eller senare, i form av stress eller kanske raseriutbrott. Det är aldrig bra att inte visa känslor tror jag. Jag kunde verkligen ta till mig mycket av det Malin pratade om. Hon berättade om sin uppväxt i kändisfamilj, sina egna problem med ätstörningar, pressen på sig själv och äktenskapet med Tommy Nilsson som har alkoholproblem och hur de båda drog ner varandra till slut. På slutet kom hon in på spöken, medium och andlighet och det var faktiskt intressant. Jag tog med mig att när man känner en varm känsla i ett rum betyder det ofta att det är änglaväsen i närheten.. :)
I fredags åkte jag, My, Patric och Per till Stockholm och hem till Josse, Jossan och Sara på inflyttnings- och födelsedagsfest! Det var fullt av folk, många långväga gäster och vi hade en jätterolig kväll. Chrissan somnade först av alla så det var tur att ingen kom på idén att dra på stan...
Fia och My med vår goodiebag som vi gav till tjejerna... ...fina roomisarna Sara och Josse med en ofattbart god kladdkaka som det även bjöds på både en och två dagar efter festen :)
Snyggingen Jossan i kortkortkortaste klänningen för kvällen. SUPERSTAR!
Festfolket var glada!
Josse med den snygga & glammiga flaskan från oss!
Jag och Per som skrattar åt nånting som var väldigt kul!
Fina Gino kom från Gbg och höll oss sällskap hela helgen. Glädje!
På lördagen hade vi såhär mysigt... Hemmagjorda hamburgare och sen film och mera mys. Gino drog på krogen senare och jag & Josse provade kläder :)
Den klockrena lappen som satt i hissen och varnade om fest :)
Hysteri och skratt på Hemköp när Gino köpte blommor och choklad inför frieriet...
Söndagen var en aning grå men mina solstrålar lyste upp! Vi tog en promenad runt Universitetsområdet och hoppade bland lerpölarna!
Här är Jacke, Henke och Danne i skolan i måndags när vi hade retorik-seminarium och gjorde en massa skojiga övningar. Vi övade presentationsteknik och analyserade några framföranden. Superskoj och jag kom på nu att jag har ett framförande att förbereda till måndag...
Igår var det löning. För de som jobbar alltså. Inte för Chris. Löning för Guldgruvan (som mina Uppsala-tjejer kallas) = L.L. (LyxLunch) och eftersom de är så snälla bjöd de med mig! Maria hade en 2 för 1-kupong som jag fick ta del av. Det gjorde att vi fyra hade en härlig lunchdejt i det fina vädret. Satt dock inne eftersom inga uteserveringar är framplockade ännu. LL på BlueMoonBar i Uppsala alltså!
Lotta och Isabella skulle kunna vara systrar :) Maten var ingen 10-poängare men lyxigt ändå att gå ut och äta!
Jag har jobbat två kvällar denna vecka också, det har gått bra och varit ganska kul efter en lång tid av inge jobb alls. Solen har strålat varje dag och snart är all snö borta!

1 kommentar:

Josie1 sa...

Det var en underbar helg! Tack för det =) kramar