onsdag 25 augusti 2010

Morning glory!

Det är en skön känsla när man gör något av dagen och inte bara låter den gå förbi tycker jag.
Men hur gör man det när man vaknar trött, tom eller helt nere och utan motivation?
Jag gillar att ta det lugnt på morgonen, då har jag min lata stund och vill inte börja dagen med att stressa. Jag lagar alltid en god frukost för att jag gillar det och jag kollar mailen, Facebook, bloggar mm för att uppdatera mig lite. Jag spelar bra musik för att bli på bättre humör, kanske dansar runt lite för mig själv :) och ibland lyssnar jag på ett Sommar-program och en av mina favoritpratare är Pär Johansson från Glada Hudikteatern (klicka för att lyssna) och har du inte hört honom så ta dig tid och gör det! I mina ögon är han en stor förebild för många i vårt land.
Jag älskar det han säger om att hans lilla dotter sover på rygg, med armarna utsträckta mot varsitt håll i världen, redo att möta sina drömmar helt orädd. 
Och hur han själv, och vi vuxna, sover ihopkrupna som små bollar, med ryggen vända mot ena sidan av världen, rädda för det som finns runt omkring oss och slutna inför våra drömmar.
Det stämmer ganska bra och vad säger det om oss?

Jag går gärna och tränar på morgonen och slår ett slag för morgonträning om du inte testat,  kroppen är som piggast då och endorfinerna gör dig pigg, men det är långt ifrån alla dagar jag har möjlighet att hinna till gymmet. Därför njuter jag de dagar jag hinner eller tar mig tid till det :)
Men, det behövs nåt mer än frukost, musik och träning för att studsa upp ur sängen på morgonen.
Vad kan det vara då? Olika för olika personer såklart.
Tre saker du kan fråga dig själv är:
  • What gets me going? What excites me? What makes me happy?
Det går alltid att hitta saker som skapar en härlig känsla i kroppen, hur dålig dag man än har och när man väl hittat dessa saker så gäller det att maximera dom så att du kan glida på den känslan.
Kanske mötte du en speciell person på stan? kanske är det löning? kanske har du bokat en resa? kanske har du en flickvän/pojkvän/son/dotter som du älskar att titta på? kanske har du nåt spännande att se fram emot? kanske har du varit sjuk och nu är frisk? kanske har du världens roligaste kompisar? lyckats med nåt du inte klarat förrut? fått ett sms som gjort dig glad? lyft lite tyngre på gymmet? sett en bra tv-serie? satt upp nya mål och en fet belöning när du klarar dom?

Vad det än är - fyll dina dagar med det som gör dig glad och kolla på den här sköna ungen en gång till!
Ha en bra dag sötnosar, now back to work....

Inga kommentarer: