fredag 13 augusti 2010

Sista reflektionen på Idékraft

Imorgon blir dom Mr & Mrs Axelsson!

Det ska bli underbart att vara med på Mary och Kalles bröllop. Känns som en perfekt start på höstterminen och ett roligt avslut på sommaren.
Jag kom på mig själv igår att sakna Sundsvall, min familj, lugnet, mina gamla vanor och några vänner jag inte sett på länge. Varför finns det nåt som heter tid och varför styr den våra liv så hårt? Eller hur ska jag göra för att stanna den lite nu? Jag som lovade mig själv att ha ett sista sommarLOV gjorde precis tvärtom. Har haft en guldsommar men samtidigt slår det mig - livet är nu och det går inte i repris. En sommar som är över kommer aldrig tillbaka och jag träffar ju aldrig min familj :( kunde lika gärna bo kvar i Cali för det märks ju ingen skillnad...
Tur jag har så fina vänner nära mig och veckan i Danmark har varit jättekul! Mer om den en annan gång.

Jag har haft reflektion på Idékraft hela morgonen och vi pratade bland annat om framgångsrik projektinitiering och vad det är som får ett projekt att lämna planeringsstadiet och gå in i genomförandet. Vad bör jag tänka på för att det ska bli en så bra start som möjligt och hur kan jag som Projektledare kicka igång ett projekt på bästa sätt?
Vi diskuterade vikten av TYDLIGHET. Att vara tydlig i allt från start och då gäller det full fokus på uppgiften för mig som ledare. Just nu har jag inte full fokus på en sak utan delat fokus på fem saker. 
Då kom min utbildningsledare David med en bra fråga: 
"Vad är det som inte kommer fungera?" 
När jag har en plan/överenskommelse/idé kan det vara bra att fråga mig själv var det kommer brista? Ofta vet man var problemen kommer uppstå om man bara tänker till och fokuserar lite extra. Då kan man förebygga dessa. Det här tar jag med mig från dagens reflektion tillsammans med diskussionen om vår kunskapsutveckling under våra 1,5år på Idékraft.

Vi pratade om olika sätt att belysa vår kunskapsutveckling och fick formulera och besvara frågor kring utbildningen. Mycket intressant!
T.ex om jag skulle gå om utbildningen, vad kunde jag gjort annorlunda?
När började jag leda och vad var det som var avgörande? Hur bemöter jag problem idag jämfört med tidigare? Hur skulle min projektplan sett ut för två år sedan?

Jag har aldrig ångrat att jag började på en KY-utbildning istället för universitetet. Alla utbildningar syftar väl till att ge jobb efteråt? Men hur många högskoleutbildningar låter studenterna jobba under studietiden? Och hur många studenter vill/får forska efter sin examen? Det har varit lyxigt att ha praktik från dag 1 på Idékraft och det har passat mig väldigt bra. Att tillåtas göra en himla massa fel och dra lärdom och nytta av dessa. Att få prova sig fram, att få leda och få göra helt "fel" och arbeta med sitt förhållningssätt till projekt och människor hela tiden har varit kanon. 
Vi har lärt oss att hela tiden ha ett syfte med det man gör, det man läser och det man lägger sin energi på. Det har präglat mig och jag försöker att hela tiden hänvisa till syftet i saker jag gör numera., det gjorde jag inte innan Jag äger alltid mitt eget syfte och jag äger min reaktion. Det är en frihet för mig att tänka på och livet blir roligare :) varför gör du det du gör?

Vi har bara ett reflektionstillfälle kvar innan examen och det känns tråkigt. Dom är alltid så bra och jag vill tacka mitt team för alla givande reflektioner vi har haft och för all input Ni givit mig. Fortsätt reflektera!

Vi fick med oss ett fint citat idag som jag tycker beskriver var jag vill lägga mitt fokus både i privatlivet och i arbetslivet:
"Jag älskar dig för den du gör mig till"

I helgen är det fokus på familj, vänner och kärlek! Lyckost mig ♥ Ta hand om er, ni vet varför :)

Inga kommentarer: