onsdag 16 april 2008

+ på sömnkontot

Inatt sov jag 9,5 timmar och när gjorde jag det senast, undrar jag? Mitt rum behöver städas, jag har en massa ofixade saker i datorn, skor som ska tvättas, formulär att fylla i och matlådor att göra...MEN igår kväll struntade jag i allt och bara la mig på kudden och somnade innan jag ens hann tänka. Och vaknade imorse, utvilad och glad, utan huvudvärk och med pigga ögon. Snacka om att det är betydligt skönare att gå till jobbet då och det är verkligen VÄRT att göra så ibland, om man känner sig så trött som jag gjorde igår. Igår hade vi även ett 2h möte på jobbet som Friskvårdsföreningen höll i vilket hör till ovanligheterna. Det brukar pratas om försäljning, nya aktieobligationer, pension eller nya fonder på dessa möten men igår pratade vi friskvård. En kille och en tjej från Nautilus Gym här i Uppsala var på plats och berättade om deras verksamhet och hur vi kan få hjälp av personalen där med träning och kost. Sedan listades fem saker, i rangordning, som påverkar hur vi mår: 1. sömn 2. kost 3. sociala livet 4. stress 5. motion Det är kul att Nordea tar sig tid att prata om detta och just min arbetsplats är känd för att ha otroligt bra gemenskap bland medarbetare och chefer och få klagar över den biten. Dock finns det många som är stressade och när man sitter tillsammans i ett stort rum är det lätt att förkylningar och annat går runt runt. Träning, bra mat och tillräckligt med sömn hjälper till att stoppa sjukdom och jag tror verkligen mötet igår peppade många att tänka över dessa saker lite extra. Vi pratade även om vad vi äter till frukost och mellanmål och hur många koppar kaffe vi dricker.... Jag stannade såklart kvar efteråt och pratade med Charlotte och Kim från Nautilus och det är alltid så inspirerande att snacka om träning och kost. Charlotte har ett eget företag vid sidan av jobbet där hon är "personlig coach" och hjälper till med kost bland annat. Jag nämnde att jag vill in på den banan och vi började genast drömma oss iväg till ett eget gym där vi bestämmer rutiner och regler. =) Riktigt kul! För första gången sedan jag kom hem från USA fick jag den där obeskrivliga känslan som jag får när allt känns rätt. När jag enbart ser möjligheter och inte ett enda hinder och när jag känner mig så taggad att ta tag i saker! Mera mera! Jag gick i allafall därifrån med fyra-fem telefonnummer till olika personer på Nautilus som jag ska ringa angående hur dom jobbar och vilka möjligheter som finns där. Sen är det jag som kommer och håller föredrag på Nordea i framtiden kanske ;-) who knows!? Nu ska jag strax byta om och cykla ner till Friskis för att gå på Patric's pass! Solen skiner och jag och David tog en härlig promenad på lunchen, kanske är våren på G denna gång? på riktigt!

1 kommentar:

Josefin sa...

Åh Chrissan va roligt!!! Du e så grym som frågar och är nyfiken. Bra där! Underbart också att du fick den där USA-känslan. Keep the spirit! Briefa gärna med mig sedan om gyminfon :)

Jag har det toppen här och tänker på dig, så att du kan njuta en smula du med! Puss å kram!