torsdag 22 januari 2009

Tacksamhet i ord

Jag har så länge jag kan minnas haft ett stort behov av att uttrycka mig. Skriva dagbok och kladda ner mina tankar. Skriva ner vem jag är kär i. Skriva ner vem som gjort mig illa. Skriva ner vad jag gör och vad jag drömmer om att göra. Många känslor.
Det är inte alls bara när något hänt eller ska hända som jag skriver. Därför tycker jag om att skriva om min vardag här i bloggen, bara få ur mig ord som egentligen inte är menat till någon speciell eller ord som rinner av mig av någon speciell anledning. Det bara kommer och för att jag tillåter det.
Jag halkar ofta in på andra bloggar, länkar mig vidare och jag fastnar ofta för de som skriver för att bearbeta någonting de varit med om eller kämpar för att få vara med om något de drömmer om. Livshistorier som lika gärna kan vara tryckta böcker.
Tragiska slut, sjukdomar, olyckor, andra chansen, framgång, motgång osv.
Jag läser om människor för att jag är otroligt intresserad av våra reaktioner, reflektioner och handlingar. Hur starka vi är, hur svaga vi är och hur mycket som faktiskt vi själva kan påverka i våra liv. Ingen annan än Du styr över ditt liv, det är så vi har det i Sverige!
Tankekraft är oändligt kraftfullt.
Det finns några bloggar som jag verkligen vill nämna nu, för att de berör mig så oerhört. Tårarna rinner lätt när man läser om sorg och död, men samtidigt kan jag inte släppa och sluta läsa.
Bloggar om kläder, skor och uteliv kanske kan inspirera när jag ska på fest eller bara vill surfa runt, men snacka om att materiella ting förlorar allt värde när man läser dessa bloggar....
Singelpappa - skriver om livet efter bilolyckan där hans fru och nyfödda dotter dog.
Intressant att det är en pappa som vågar och vill formulera sig så bra och gripande!
Sabinas Kamp - en 34 årig tjej som inte har många dagar kvar att leva men som kämpar och
LEVER!
Den här tjejen beundrar jag utifrån och in! Vilken kämpe och hennes ord är helt ofattbara. Hon planerar sin egen begravning, hon tar hand om sina två små döttrar, sin sambo och samtidigt får hon slag efter slag rakt i ansiktet av den hemska sjukdomen.
Var hittar hon styrkan?
Vill du förminska dina egna vardagsbekymmer till icke-existerande så läs vad hon skriver!
Leva Idag En mamma som förlorat sin dotter och skriver från hjärtat om hur viktigt det är att ta vara på varje dag och andetag
Jag följde hennes dotter Maddes blogg ända tills hon gick bort och snacka om gripande. Kan knappt tänka på det utan att få en klump i hela magen. Fy. Hon hjälper nog många i och med hennes blogg och hennes mamma skriver väldigt bra. Ingen blogg jag kan läsa varje dag, men ibland är det skönt att vakna upp ur sitt simpla tänkande på små små obetydliga saker och verkligen få känna TACKSAMHET.
Gör det du vill och säg det du vill säga, imorgon kan det vara för sent! Livet är så mycket att leva för och man ska verkligen njuta mer. Om det sen betyder att krama alla man känner, ligga i sängen en hel söndag eller hinna med så mycket som möjligt på en dag är ju upp till var och en av oss.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad fint skrivet Chris. Har oxa varit inne pa dom bloggarna.. helt otroligt.

Kramar