torsdag 15 januari 2009

Vilken NICE dag :-)

Min hyresvärd lämnade efter sig en perfekt take-away mugg som jag lånar nu! Det gäller att vara ekonomisk och koka sitt eget kaffe och ta med till skolan istället för att shoppa överpris-kaffe varje dag på nåt ställe i stan. Dagens tips :-) (jag dricker Gevalia Ebony kok och skummar ordentligt med mellanmjölk i, mums!)
Ja, då har alltså skolan börjat. 80 veckor framåt kommer jag läsa en Projektledarutbildning på Idékraft. Vi är 34st i klassen , blandade åldrar och erfarenheter och den spontana känslan nu efter 4 heldagar är: jäklar vilken BRA klass jag fått! Det känns som att alla är brighta, pigga, glada och sociala vilket jag verkligen uppskattar. Sen vet man av erfarenhet att när en tid har passerat och man jobbat tillsammans i med- och motgångar så kan man ändra synen på sina klasskamrater. Men hur många som än kommer avsky mig när vi tar examen så känns det i allafall som jag har fått en ny familj nu! =) Sedan i måndags har vi lekt lekar för att bäst beskriva dagarna. TEAMBUILDING kallas det också och det har jag erfarenhet av sedan tidigare i form av hel- och halvdagar med olika företag som jag jobbat på. Men dessa dar har helt klart varit roligast och utbildningsledarna som vi har visar verkligen prov på att vara proffs på detta! Jag tänker tillbaka på veckan i Grekland med Träningsverket som jag var på i maj 2003. Då hade vi lite teambuilding-övningar och var också ett helt suveränt gäng. Tyvärr så var det andra brister på den arbetsplatsen som gjorde att det fina team vi fixat splittrades alltför tidigt. Så jag hoppas, och tror, att min nya klass ska fortsätta i samma spår som vi startat för gud så vi skrattat tillsammans redan nu. Utbildingsledarna består av David, Marie och Lisandro som alla är runt 30 och pigga, glada, personliga och riktigt roliga. Det känns också hur bra som helst. Kanske Chris äntligen har hittat hem, på sätt och vis =) Exempel på vad vi gjort under de fyra första dagarna är: - 1a dagen lärde sig alla varandras namn. Jag kunde alltså 34 nya namn redan i måndags tack vare en namnlek där man står i ring och säger sitt namn tillsammans med nånting på samma bokstav som namnet börjar på. Sedan gör man även en rörelse när man säger namnet + saken och på så sätt kopplar våra hjärnor ihop namn+sak+rörelse när hela klassen upprepar det, och sen kan man helt plötsligt vad alla heter. Fantastiskt! - Blind-dans 2 och 2 där en ska blunda och den andra har öppna ögon och är den som leder den "blinda" i pardans till musik. Man var helt knäpptyst och skulle alltså lite på personen som styr. - 1a projektet: gemensam lunch! Alla lämnade 30kr och tillsammans skulle vi fixa lunch på valfritt sätt. Här var det teamwork på högsta nivå, alla var delaktiga och vi hjälptes åt att fixa en supergod salladsbuffé som vi sen åt i ett av de fräscha klassrummen. Socialt och avslappnat! Idag hade vi presentationerna där alla ska göra en 10-min presentation av sig själv, sitt liv eller något man drömmer om etc. Jag förberedde lite igår men imorse när jag såg att så många hade bilder så kände jag att om det går så väntar jag gärna till imorgon så jag hinner fixa en lite mer visuell presentation. Frida, jag tror dessvärre inte att jag kör på ditt förslag denna gång, haha! Av rädsla för att bli helt klassad som galen redan nu. Det dom inte vet tar dom inte skada av :-P Det var otroligt intressant och kul att höra på alla som berättade om vad de varit med om idag. Man kan ju lätt känna "herregud, jag har inte gjort nånting i jämförelse med henne/honom", men så känner nog de allra flesta och det är alltid fascinerande att höra andra människor berätta, speciellt när det är personer man ska se varje dag i två år. Då spelar det ingen roll om de suttit i en stuga i skogen i 10 år (inte för att någon hade det) och inte gjort nånting annat. Många berättade om resor de gjort som påverkat dem och några kom med oväntade saker som ibland var roliga och ibland hemska. Jag har redan fått höra ett par USA-historier så jag tror nog jag garanterat kommer få utlopp för min USA-abstinens under den här tiden ;-) viktigt för mig! Sen känner jag verkligen att det finns så mycket att prata om med alla i klassen, många som gillar det jag gillar och många som är öppna och sjukt roliga. Humor är viktigt i skolan tycker jag! Så, nu ska jag fila lite mer på min presentation medans jag dricker en till kopp kaffe. Pratade i telefon till sena natten så jag fick inte så mycket sömn och senare ska jag orka gå på spinning med Andreas...

Inga kommentarer: