onsdag 25 november 2009

Jag är en, är du?

En entreprenör är en person som ser möjligheter där andra ser svårigheter.
- Anders Wall

Igår hade jag äran att vara med på Anders Wall-föreläsningen i Universitetsaulan tillsammans med flera hundra andra studenter och företagare. Erik Haag var moderator och han kunde sin grej, skratten avlöste varandra och han ställde mycket bra frågor!
En trollkarl trollade, en 12 årig pojke spelade flygel som en gud och en Wallmans-salonger-snubbe sjöng helt magiskt!

Och fyra personer pratade om det dom är bäst på - entreprenörskap!
Anders Wall - Uppsalas entreprenörs-guru, 78 år och cool
Anna Carrfors Bråkenhielm - Sveriges mäktigaste mediabrud, tog Robinson till Sverige, grundade Silverback och tidningen Passion For Business
Robert Af Jochnick - grundare av Oriflame, det framgångsrika sminkföretaget
Håkan Lans - "ett svenskt geni" han som kom på den första datamusen och byggde en ubåt när han var 18 år.

De pratade alla om varför de blivit entreprenörer, hur de lyckats, vad som driver dom och hur de tänker. Vägde fördelar vs nackdelar. Motgång och medgång har ju alla och det kan vara så att ju mer motgång desto mer framgång i slutändan. Hela livet är fyllt av upp- och nergångar, det går inte att komma undan.
Vad är viktigt för dig? Att komma fram till målet eller ha roligt på vägen dit? Finns det flera mål?
Du har huvudrollen i DITT liv och är du beroende av någon annan för att saker ska hända eller vågar du ta tag i dina drömmar själv?

En av de duktiga talarna från vårt event i våras var där, Erik Fjellborg, tillsammans med två andra unga entreprenörer som också inspirerade med sina historier och konkreta tips! Inget kommer gratis men är det ett själ till att ge upp? Vissa av oss hittar drivkraft i chansen till revanch eller hämnd.
Tillfredsställelsen sitter ofta i att få skapa och se något växa från ingenting till någonting.

Jag är glad att jag gick dit igår och fick verkligen en massa nya idéer och tips... gick raka vägen hem med Lisa och Henriette och började sätta dom i verket.
Nu är det slutsnackat. Nu ska Chrisan starta företag! :)

Många av oss väljer att inte se tågen, vissa ser dom åka förbi och några av oss passar på att hoppa på.
Nu hoppar jag på mitt tåg och jag har ingen aning om vart det tar mig men känslan och inställningen säger ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Men!!!!!! Berätta då!!!!!!!!
Maila mig!
Frida