söndag 13 maj 2007

Söndag igen!

Den här bilden ser nästan overklig ut tycker jag. Den tog Frida första veckan vi kom hit i februari och den säger mycket för mig. Att vara nära havet, omringad av palmer och ha möjligheten att se solnedgången året runt är delvis varför jag valde att åka just hit. I love it!

Det var ju nyss söndag - Vart tar alla mina dagar vägen?
Jag och Frida har suttit och pluggat hela dagen. Eller jag har tränat och promenerat en sväng också men annars har vi varit hemma, inne på vårat rum med våra små iBooks i knät. Jag skrev ett "response paper" till engelskan, man ska skriva ner sina tankar om det vi läser och just nu är det Martin Luther King Jr's biografi. En bok jag verkligen rekommenderar. Det känns ju som om det var tusen år sedan laglig segregation och diskriminering av svarta var så synlig, men det var faktiskt bara 50 år sedan. Tänk er att ni går in på en restaurang där de låter alla svarta sitta i ett annat rum, eller om man kliver på bussen och de svarta bara får sitta längst bak (eller inte sitta alls om det är fullt av vita). Jag kan inte förstå att det har varit så i det här landet. Det hade varit intressant att se hur det hade sett ut om Martin Luther King Jr fortfarande varit i livet idag. Han förändrade verkligen det här landet. Läs hans bok!

Jag har precis tryckt i mig två knäckemackor och tortellini med spenat och ost. Lyxigaste middagen på hela veckan =)
Ikväll vill jag hyra en film och mamma tipsade om en som heter "Rabbit-proof Fence" som tydligen var helt fantastisk. Så det kanske blir den eller "An inconvenient truth".

Nu ringer Frida på en lägenhet till oss! Vi letar för fullt nu och måste hitta en så att Frida kan flytta in 12 juni när jag åker till Sverige. Det är inte lätt kan jag lova, men det ska nog gå. Vi vill gärna på i ett sånt här "apartment complex" som vi gör nu för då är allting inkluderat. Annars måste man beställa gas, el, sophämtning m.m. separat och det känns både omständigt och dyrt. Sen har vissa lägenheter inte ens kylskåp och spis! MEN vi vill samtidigt inte betala lika mycket som vi gör nu (ca 7000:-/mån VAR). Bara i det här området där vi bor finns det över 20 sådana här komplex så man måste ju kunna hitta ett ställe som passar oss. Vi ska på visning av en lägenhet på tisdag så det blir kul. Fick en festinbjudan av Gordy idag, han har vi bara träffat en gång sen vi kom hit i år. Den 2 juni ska han och hans kompisar ha första strandfesten för i år. Det kan ju bara bli lyckat med tanke på att det bara finns en enda regel på deras fester: Varje heltimma firas det med champagne!! =)





Inga kommentarer: