tisdag 9 oktober 2007

Det står en Bentley i mitt garage

Ibland blir man liksom påmind om att man endast lyckats flytta hit på grund av nåt som stavas C S N...lånade pengar det vill säga. Ingen egen inkomst för tillfället. Det är inte roligt men jag vill ju så gärna vara här och då är det vissa saker man får offra. Som att ha en egen bil till exempel. Det är alltså (tyvärr!) inte MIN Bentley som står i garaget (ni som nu trodde det) men det står en där, alldeles utanför ingången till oss så man kan ju drömma. Frida sa precis att det är ju som att ett HUS skulle stå där. Lika mycket värt. Vi ser även Corvetter, Snygga Mercor och BMWs på skolparkeringen så kom inte och säg att det är några fattiglappar vi studerar tillsammans med. Antar att de lägger pengar på bilar istället för tuition då eftersom amerikaner "bara" betalar 20 dollar/poäng...alltså 10 ggr mindre än vad vi betalar. Så den som är emot amerikanska skolsystemet bara för att det kostar pengar har FEL. Amerikanerna behöver inte alls lägga en förmögenhet på en bra utbildning, det är VI (internationella studenter) som får betala skjortan när vi ska plugga här! Om inte man väljer det dyraste universitetet som amerikan förstås, då kostar det en del även för dom. De har dock betydligt fler stipendium att få än vi har hemma i Sverige. Det finns stipendium för utländska studenter här också, ett sånt vill alltså jag ha! Men mest av allt vill jag ha en bil...det skulle underlätta mitt liv nåt så enormt här borta. Frida och jag försöker se det positiva i att åka buss med folk som hotar en till livet och hostar på en...men näe, det går snart inte längre....:-( Helgen var alltså supermysig med mamma och Per i San Diego. Vi åt gott, såg en massa fint och njöt i värmen. Innan vi åkte hem i söndags stannade vi i LAGUNA BEACH och badade och solade. Det var en evighet sen jag låg på stranden så det var så underbart! Och havet är fortfarande varmt så jag bara njöt av att få slänga mig i vågorna. Sara, jag tänkte på dig då! =) Jag hade prov i Marketing idag och det gick nog ok. Fick full pott på första inlämningsuppgiften där så nu vet man vad läraren kräver för högsta betyg vilket är bra. Jag SKA ha ett A i den klassen! Har minst sagt fullt upp nu, ikväll sitter jag med en Nutrition uppgift som ska in imorrn så jag hinner inte umgås med mamma och Per tyvärr. Hinner inte blogga så mycket märker jag, men ska slänga upp lite fina bilder från helgen sen. Må så gott där hemma i höstrusket, här går jag fortfarande runt i mina sandaler och svettas men inte klagar jag för det. Man väljer ju vart man bor, eller hur? ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Chrissisen, vad underbart å få bada i Laguna Beach =) men du det låter ju nästan som att du har tänkt stanna eftersom du bjudit dit din pappa till våren oxå ;)Nu håller ja å josse på med å fylla i papper å översätta betyg, nästa vecka ska ansökan in..weee!Fresten, sökte du via CIS, dom tar 3000kr i avgift om dom hjälper till med ansökan, WHAT A RIP OFF, å sen så tycker jag att du verkar plugga alldeles för mycket, hinner du njuta av det underbara livet?Men nästa termin får du allt lov å ta en danskurs med oss iaf hihi, det blir skoj, puss nu ska ja jobba vidare, ha det bäst