tisdag 16 oktober 2007

International Food Festival

Låter väl som nåt som passar mig? =) Vi hade sista lektionen idag på min Nutrition, har min final på onsdag. Idag hade alla med sig mat och eftersom vi är en väldigt kulturell klass så är det många som inte är hel-amerikaner. Kul, för desto mer mat som inte är amerikansk (=godare). Jag var på Ikea igår och köpte tunnbröd, gravad lax och laxsås. Snodde ihop enkla laxrullar som jag bjöd på och de flesta tyckte om dom väldigt mycket. Hade även med mig pepparkakor och Djungelvrål för att sprida lite svensk matkultur,hehe. Jag tryckte i mig allt ifrån kreolisk (?) Jambalaya, torkade småfiskar som man äter som godis, riceballs med fyllning, finsk grönskakssoppa, iranska pitebröd med nån svampfyllning, till saker som smarrig tryffel, israeliska bröd, kubanska Tamales, mexikanska burritos och hemgjord sushi. En riktigt festmåltid blev det alltså på skolan idag och jag blev riktigt inspirerad till att laga mat. Vill verkligen testa att göra egen sushi nu, dels för att det verkar lätt och sen för att det var såååå mkt godare. Mina egna California-rolls ska jag nog kunna få till. Kul grej när läraren gör sånt här tycker jag. Vi har pratat om mat och kultur hela terminen och haft grupp presentationer om alla olika länder som influerat maten här i USA. Intressant och det är fascinerande hur stor betydelse mat faktiskt har för oss människor. Det sista man ger upp när man flyttar till en annan kultur är faktiskt maten. Jag håller nog med om det för jag kan inte ge upp knäckebröd, kaviar eller den svenska maten man äter under jul, påsk och midsommar. Har förresten lite gravad lax kvar som jag kanske ska ta och äta nu... Annars är det rätt skönt att min Nutrition är slut på onsdag för den klassen har varit tuff och väldigt tidskrävande. Läraren är verkligen ambitiös och hon är så himla petig, mer än vad hon behöver vara. Ibland även lite arrogant och jag gillade henne mer förra terminen än nu faktiskt. Åkte med Gino hem och vi stannade förbi ett lägenhetskomplex som ligger i Santa Monica. Det är alldeles nybyggt och vi ville se om där fanns några lediga lägenheter till nästa termin. Det fanns en lägenhet med 2 sovrum där man får bo max 5 pers (vi blir 6 eller 7 isf) så det går ju inte. Annars lät den för bra för att vara sann... eller vad säger ni om 3 våningar, 3 badrum, stort kök och vardagsrum, 2 stora balkonger och en STOR tak-terass med trädgård och ingång till poolen som ligger på taket!!!!! Tänker inte säga vad hyran var men man skulle klara den på 7 men inte på 5.... Jag ska plugga inför min Nutrition final och min Management mid-term som båda är på onsdag. Trodde att vi skulle ha Political science prov då också men vår älsklings lärare flyttade provet till måndag vilket kändes väldigt skönt för mig även om jag pluggat på det i helgen. Kim, en tjej i min Nutrition, ska komma hit och plugga snart så jag måste sätta igång innan hon kommer. LÄNGTAR tills onsdag kväll då jag kan andas ut rejält!

1 kommentar:

Anonym sa...

ÅÅÅÅÅÅÅ där vill jag boooo...låter ju helt underbart måste jag säga!nu har jag äntligen fått alla papper som ska in i ansökan å har översatt betyg å så ...nu är det bara att skicka in =) PUSS å ha det bäst