torsdag 11 september 2008

11 September

Den här dagen kommer alltid förknippas med 9/11 och jag minns det fortfarande som igår. Jag och Sanna stod inne på 1891 gallerian i Sundsvall och hennes dåvarande kille ringde och sa att nåt plan kört in i Empire State Building... Jag åkte hem och slog på TVn och tittade på, tillsammans med Freddie, när Twin Towers rasade till marken. Helt overkligt. USA var inte längre "untouchable" och världen fick lära sig att ingenting nånsin blir sig likt. För min del har det mest resulterat i en massa krångel och saker att tänka på när man flyger. Självklart vill man resa säkert och tryggt men när personalen på flygplatserna är otrevliga och anklagande blir man bara less. Jag vill ju bara IN i landet, jag är osklydig och jag gör precis som ni säger, sitter tyst och snällt och väntar i "secondary inspection" v a r en d a gång jag ska in i USA t.ex. Jag förstår verkligen de som kommer från östeuropa och ska resa till USA och blir "random picked" som det så fint heter. Det ÄR diskriminering, helt klart, och man önskar ju att världen inte behövde se ut som den gör... Nåväl, det är även 5 år sedan Sveriges utrikesminister Anna Lindh avled av sina skador från knivattacken på NK i Stockholm. Sånt skrämmer mig mer än att en byggnad ska rasa eller bli bombad. Att bli mördad när man är på shoppingtur i Sverige är ju ofattbart. Anna Lindh hade säkert blivit statsminister och hon var vettig så Sverige förlorade en fin politiker när hon dog och hon förtjänar verkligen att bli hedrad. Nu är det dags för grötfrukost, lite kaffe och sen en ny jobbdag!
Carpe Diem!

Inga kommentarer: