torsdag 19 februari 2009

Reflektion

Kom hem från skolan nu där vi diskuterat Projektorganisation, Organisationsstruktur och Kommunikatonsplanering (mitt favvo ämne!). Imorse spelade vi ett spel som var riktigt kul och lärorikt. Det handlade om kommunikation och gick ut på att vi var 15st i två olika grupper. Varje grupp satte sig på stolar och efter hur en "matris organisation" ser ut med en VD på toppen och sen mellanchefer och 8 personer längst ner på "golvet". Sedan fick alla 4 spelkort var och papper och penna. Ingen fick prata med någon utan bara kommunicera via meddelanden på lappar. Och alla fick inte kommunicera med alla utan VDn fick bara kommunicera med de två han hade direkt under sig osv. De längst ner fick alltså inte "prata" med varandra utan bara med sin "chef". Svårt att förklara nu men det gick ut på att vi skulle byta spelkort med varandra så att alla hade varsitt fyrtal. Dock var det bara VDn som visste att detta var uppgiften. Vi andra visste bara att vi skulle byta kort med varandra på ett eller annat sätt. Riktigt intressant att se hur man reagerade på att varken få klara direktiv snabbt eller kunna ge instruktioner och prata med sina kollegor. Det här visade verkligen oss alla hur viktig kommunikationen är i projekten som vi nu ska genomföra. Man fick sig verkligen en tankeställare att ingenting går att ta för givet, bara för att jag vet och förstår betyder det inte att någon annan har samma bild av det som sker eller ska ske. Lisandro som var vår utbildningsledare idag är helt suverän, han gör allt med ett leende och skojar ofta och är väldigt duktig på det han lär ut. Det blir inte trist och tråkigt utan det är heta diskussioner, givande reflektioner och intressanta jämförelser med verkligheten. Den här leken var ett stort hån mot hiearkin som finns i organisationer och hur dåligt kommunikationen faktiskt ofta fungerar. Något att tänka på när man själv ska ut i arbetslivet igen. På riktigt :-) Jag tycker ju kommunikationen alltid bör förbättras, börja gärna i privatlivet. Det här med sms, msn och chat är jag verkligen emot. Så många missförstånd och egna tolkningar av vad som sägs och bestäms och många dolda signaler och syftningar gör att man inte förstår eller fattar fel. Många inser inte vikten av att PRATA och förklara saker och ting, hur man känner och hur man menar. Jag vet ju själv hur ofta jag missförståtts för att jag inte varit tydlig nog. Jag älskar ju däremot att prata ut och "rensa luften" om man nu vill kalla det för det även när det inte betyder att man inte är överens om nånting. Analysera är ju vi kvinnor bra på och det går ju lättare om man tar reda på så mycket fakta som bara går. Att sitta hemma och anta saker är inget att ägna tid åt, det gäller att ta tjuren vid hornen och sedan försöka lösa saker som inte är perfekta och går det inte ska man väl släppa det. Alltid lär man sig nånting, av allt surr och skitsnack :-) Veckorna går så himla fort, imorrn är det fredag igen och då ska jag jobba efter skolan och sen ska Per laga middag till mig :-) Vi ska vara hundvakt åt Billy för Lotta ska på partaj med jobbet så det blir väl god mat, snack och Let's Dance! Jag har varit väldigt ofokuserad på skolan denna vecka på kvällstid vilket jag får sota för i helgen. Andra saker har tagit upp mina tankar, mamma ligger i Umeå och jag tycker det är jobbigt att inte kunna vara där :-( Nu har hon dessutom fått flytta runt en massa för det är överfullt och jag vet ju hur dåligt hon mår och det är bara jobbigt. Igår när jag var och tränade med My sa hon att jag säkert kan få bo hos hennes mamma i Umeå om jag vill åka dit. Gulligt av dig vännen, tack! Jag vill ju åka upp men det bästa är ju om mamma kan åka hem till Sundsvall och vi kan ses där. Kanske nästa helg! Nu ska jag göra en smoothie och sen gå och träna med Cecilia min exroomie som jag inte sett på ett tag. Tänk om jag kunde hitta en billig flygbiljett till Chamonix sen då...för en hunka kanske :-D

Inga kommentarer: