söndag 20 december 2009

Äntligen i Sundsvall

Är det något jag har fått rutin på så är det högtids-resande. Jag var väl förberedd på både trängsel och förseningar igår när jag tog tåget upp till Sundsvall. Det gick förvånansvärt bra, som en dans, förutom en liten bakfylla som jag skyller på Johannas Alex (som bjöd på drink kl.03 i fredags natt). Varför dammar strupen så fort det bjuds på dricka? Glöggen och Lisa's hotshots på förfesten kanske också gjorde sitt. Riktigt lyckad julavslutning i allafall!

Syster och kusin hämtade upp mig igår och middagen var redan uppdukad när vi kom till Fridhemsgatan, faster och farbror är experter på julstämning!
Det blev ett kärt återseende av kusiner, fastrar, syskon och föräldrar. God mat och uppdatering om vad som  hänt senaste månaderna. Kusin Matte har skaffat tjej - hon kan skatta sig lycklig! Kusin Carro firar jul i Thailand men annars tror jag vi alla samlas som vanligt på julafton :)

Efter maten åkte jag och syster till Alnö för att fira bästa svägerskan Jenny som fyllde 30 förra helgen!
Jag är uppväxt på Alnö så det är alltid extra roligt att åka dit och senast jag var där sken solen och havet glittrade, nu var det snö snö snö överallt, så himla fint och juligt!
Festen var redan igång när vi anlände, så jag och syrran fick kämpa hårt för att komma ikapp i tävlingen som dom ordnat. Självklart vann vi rubbet. Roligast var Diggelo-musik-tävling när vi skulle härma artister och få sin lagkompis att gissa rätt. Jag och syster klassade ut allt motstånd även om vi inte satte alla bilder. Vissa hävdade att det berodde på att vi var de enda nyktra. Kan ju vara så.
Det var kul att hinna prata med Jenny och Fredrik och alla andra trevliga människor. Det var flera år sedan jag träffade några utav dom.
Jag hade ett mycket inspirerande samtal med Jesper och jag blir lika glad varje gång jag möter någon med samma livsfilosofi som mig. En optimist istället för en pessimist.
Han säger saker som lika gärna skulle kunna komma från mig. En drömmare och entreprenör som vågat ta flera steg ut i det okända och som satsat friskt på saker han trott på. Och lyckats bra med mycket! Ännu en person som säger "tveka inte, kör på det du brinner för, har du rätt inställning kommer du att lyckas" istället för "det där kommer aldrig att gå...". Jag tycker det är underbart att prata med dessa människor. Om killar som Jesper växte på träd skulle jag gå och plocka ner en av dom direkt och behålla honom!
Hoppfullt, får jag väl säga.
Tack Jenny och Fredrik för en jätterolig fest!

Inatt när jag och Nina körde hem var det oplogat på vägarna. Så himla fint och roligt med rallykörning :)
Imorse när jag vaknade var det ännu vitare utanför fönstret och det blev en snöig promenad med Casper och mamma i skogen, tyst och skönt! Fia, när kommer du? =)
Sen mötte jag och syrran upp pappa och farfar som varit på Jojje's innebandymatch och vi stannade en stund på Matte's fotbollsmatch innan det var mat hos pappa. Egenfångad lax och pressad potatis satt finfint i kistan. Jerre fyllde ju år i veckan och ger man en 12-åring en xbox får man väl räkna med att pratstund med storasyster ligger på en något lägre prioritet.
Jag hittade en julklapp till mig själv på Hemnet istället - en 3-miljonerskåk i Klövsjö. Joråsatte.

Kvällen har tillbringats hemma i köket. Ett glas rött och trevlig middag med mamma, Per och Siv nyss. Fast jag har vääääääldigt svårt att slita mig ifrån mammas nya prydnad på köksbordet - en 21,5" iMac! Once you go Mac - you never go back! Vackra skapelse!

Nu ska jag leta fram några smarriga julgodisrecept och dricka en stor latte, mammas mjölkskummare regerar. Imorgon är det bankjobb som gäller, det skulle inte göra ett dugg om det snöar så mycket inatt så jag inte tar mig ut :)

Inga kommentarer: