måndag 14 december 2009

Drömfångare!

Jag sitter fortfarande i tjejernas vardagsrum på Lappis....dom är ju knappast kända för att sova på nätterna så det är bara att ta seden dit man kommer!
Istället för att göra det jag borde - ta tåget hem till Uppsala och sova - så valde jag att stanna kvar hos mina vänner, dricka lite mer julmust och prata om en massa roliga saker. Gino är här till imorgon och jag har ingen aning om när vi ses nästa gång eller var vi ses. Han flyttar till The Big Apple om två veckor för att plugga vidare mot sin examen (det blir där vi ses alltså!). Jag beundrar honom för att han vågar ta steget - han landar i New York och ska ut och skaffa boende och nya kompisar. Häftigt! Inte det lättaste - men hur det än blir så kommer han uppfylla sin största dröm i livet när han är där. Och det är coolare än det mesta.
Gino och Frida är bäst av mina vänner på att tänka "allt går" och "inget är omöjligt" och slår man upp drömfångare i ordlistan står det garanterat Frida Karlsson och Gino Maggi där. 

Jag tycker det är så extremt viktigt att ha drömmar om livet. Jag tjatar om det en del och kommer fortsätta med det :) Det är ju för att jag ser så många som bara går runt och förminskar sig själva hela tiden och fokuserar på hur svårt allt är istället för att tänka att en dröm mycket väl kan bli verklighet en vacker dag.
Många glömmer det, speciellt när man är vuxen då allt ska vara så jäkla realistiskt och vettigt. Istället för möjligheter så förknippas då drömmar med omöjligheter, galna påhitt man hade när man var liten. Helt fel, om du frågar mig. Har du en dröm har du också möjligheten att uppfylla den. DU själv är det enda problemet och DU är även lösningen på samma problem. 

När jag babblar på om vad jag vill göra i framtiden och målar upp bilder av hur jag vill leva mitt liv får jag ofta kommentarer som "och hur ska du göra det då?"  och "du är rolig du" och "det kommer inte gå" eller "hallå, det här är Sverige, det är inte USA". Som om det är genomtänkt alltihopa, som om jag redan har en plan för hur allt ska gå till. När jag inte ens vet vad som händer efter min examen i oktober så vet jag ju inte hur jag ska förverkliga alla mina drömmar på en gång. De är mer uttryck för all min vilja, allt jag älskar i livet och drömmar ska väl inte vara genomtänkta. De ska vara lite galna och mycket fantastiska!
Jag tycker det är skithäftigt när någon vågar drömma högt och öppet, det är inte lätt i ett land som Sverige där det är fult att ha fullständig tro på sig själv. Om jag själv inte tror på min förmåga att kunna göra det jag vill, vem ska då tro på mig? Har du tur kanske du har någon som gör det åt dig. Grattis i såfall.

För mig är resan mot någonting ofta mer viktigt än själva målet. Det är roligt att börja jobba mot någonting och att drömma om allt som livet har att erbjuda samtidigt som man njuter av att komma lite lite närmare ett  specifikt mål.
Jag har haft drömmar så länge jag kan minnas, vissa större än andra, och dom är en stor del av mig, en del som inte alla omkring mig delar. Ingen kan ta mina visioner om livet ifrån mig. Jag vet att jag har inspirerat många till att våga göra saker som de inte tror de kan och jag har ingen aning om hur jag gjort eller vad jag gjort. Men jag tänker fortsätta uppmuntra alla i min närhet till att leva sitt drömliv och att satsa på det som är roligt. Ge dig aldrig, nöj dig inte med nåt "bara för att" och sluta klaga på saker som du kan göra något åt. Det gäller ju allt i livet men det är så fruktansvärt lätt att fastna i det bekväma, lätt att glömma bort  allt jag förtjänar och istället börja kompromissa med sig själv. Jag hatar den känslan. Känslan av svaghet suger. Men alla är vi där emellanåt och det är ju inte hela världen. Skaffa dig en förebild och gör nåt kul!
Det finns hjälp och verktyg som kan hjälpa dig att sortera ut vad du behöver göra för att nå ett litet eller stort mål. Det är INTE rocket science direkt!

Ifall någon påpekar min positivism och tycker den är överdriven och ibland naiv, så brukar jag tänka att jag är född så här av en anledning och jag tycker det måste vara så jobbigt att gå runt och vara pessimistisk och negativ till saker och ting.  Jag kan lova att jag har dagar då allt känns skit, mån-tors den här veckan till exempel var ingen större hit. Det finns hela tiden saker i mitt liv som inte är solsken, drömmar och rosa moln, men jag vill inte fokusera på dom. Och i dagsläget behöver jag bara jämföra med hur jag mådde förra året vid den här tiden och känna enorm lättnad och glädje!
I slutändan tror jag att en positiv inställning tar mig närmare drömmarna:) 
Jag blir inspirerad och motiverad av mycket som händer i mitt liv och av alla mina vänner som delar många av mina drömmar, jag hoppas att VI kan smitta av oss lite grann på er som behöver det.

Klyschor stämmer ofta, hur mycket jag än ogillar ordet klyscha. Senast igår på festen var det en gullig tjej som verkligen påminde mig om att tiden går fort och det gäller att leva med öppna ögon, annars missar du massor. Gå inte hemma och tyck synd om dig själv och fokusera på problemen för dom kommer automatiskt.

Ett tips...
Kan du komma på något som kan få dig att känna dig lite gladare, lite mer nöjd eller lite lyckligare just nu? Kan du komma på nånting som saknas i ditt vardagsliv eller någon vana du har som du vill bli av med?


Fundera då ut EN sak som du kan börja göra IDAG för att komma lite närmare det där som skulle få dig att må lite lite bättre? 
Vänta inte på att det ska börja regna pengar eller på att någon ska ge dig en flygbiljett till paradiset, it's not gonna happen....


Jag lovar att när du ser tillbaka på hur du levt senaste åren så inser du att det var dom små ändringarna eller händelserna som betydde mest! Som sagt, Rom byggdes inte på en dag och DONE IS BETTER THAN PERFECT. Det är pissjobbigt att misslyckas med saker, men dela på ordet så ser det snyggare ut - MISS LYCKAS :) Tänk inte så mycket, gör det du gör med KÄNSLA istället, så blir det ofta bra!

Knappt tre veckor återstår av det här året. Avsluta det på bästa sätt,och njut  lite extra av dagarna, var  gullig mot människor du tycker om, bjud på dig själv och se livet från den ljusa sidan! Jobbigt klyschigt, jag veeeeet och jag känner mig lite fånig som skriver det här men om 20 år vill jag veta hur jag tänkte när jag var 26 =) Ja, det är mitt i natten nu och jag ville bara dela med mig av lite positiva tankar . Delar jag dom med mina vänner får dom större effekt!Jag och Sara har suttit och pratat nu, de andra sover och jag håller med Gino - det är jättemysigt här hemma, massa julstämning och hemtrevligt.

Jag har verkligen inte bra koll på vilka som läser det här, vore intressant att veta och höra om sånt här är kul att läsa om, fast jag vill ändå säga att Ni som finns i mitt liv verkligen inspirerar mig till att bli en bättre person, till att utvecklas och till att sträva framåt istället för att fastna när det saker går trögt. Det här börjar kännas flummigare och fånigare nu, dags att stänga ögonen och sova lite...Josse här har du din uppsats! haha!

Fortsättning följer, var så säkra.........

4 kommentarer:

Frida sa...

Hallelujah!

Josie1 sa...

Can you please translate it to English and maybe put some references to it ;)

Du har helt rätt Chriss! Det är så mycket bättre att vara positiv än negativ och jag tror att du kommer att komma så långt på det. När du kommit på vad du vill göra så garanterar jag att du kommer att lyckas.

Tack för i helgen. Kärlek till dig

Josie1 sa...

justja, Du glömde tomtekören du borde ha tagit med dom hem så du kan känna dig trygg om nätterna =)

Emlan! sa...

Du e bäst Gumman =)
Älskar dej!

Ja läser din blogg varje dag =)
D trodde du kanske inte, men d gö ja :)
Många tårar å många skratt har d blivit!
Keep it up girl!
Snart ses vi!! Längtar eftereeeej!! pusspusspuss!!