söndag 7 december 2008

Jul igen

Nu är det snart jul och det pratas en massa överallt om hur man ska fira jul och var man ska fira jul. Många ska resa iväg och de flesta ska hem till familjen och så även jag.
Jag har bara firat en enda jul någon annanstans än i Sverige och det var förra året när jag fick en resa till Tahiti i julklapp av Eddie. Vi hade två semesterveckor på den härliga paradisön i söderhavet och fick uppleva en annorlunda jul där man t.ex firar på julaftons sena kväll med ostron och champagne - som sköljs ner med massa vodka!
Sen öppnade dom julklapparna på natten och festade vidare tillsammans med kompisar, föräldrar, barn och andra släktingar till tidig morgon. Annorluna, minst sagt.
Jag saknade verkligen det svenska julbordet och självklart familjen som var hemma, men annars var det spännande att få fira jul på andra sidan jorden och eftersom jag älskar sol och värme var det underbart skönt och lyxigt.
Nyårsafton var för övrigt helt suverän - att fira 12-slaget på den här lyxiga resorten i en drömlik pool tillsammans med den man älskar kan väl inte mätas med något annat?
I år ser det lite annorlunda ut.
Jag kan inte fira min jul så som jag vill fira den. Jag har ledigt från jobbet och hade planer på att det skulle bli en helt underbar ledighet hemma i Sundsvall. Jag ska göra det bästa av situationen helt enkelt.
Jag ser fram emot julen men mest för att det ska bli ett nytt år snart så jag ska få lämna det här jobbiga året bakom mig och på nåt sätt starta om på nytt. Det som hänt finns ju kvar i mig, jag har inte glömt eller kommit över allt än, men jag kan ändå börja om från noll lite grann. Och jag bearbetar allting konstant. En vacker dag i framtiden ska jag återigen vara mitt starka, glada jag.
Jag bryr mig inte om julmat, julklappar, fester, resor eller traditioner i år. Jag vill bara vara med mamma. Hoppas att jag får många mysiga stunder med henne och resten av familjen i jul. Då blir det en bra jul.
Något som jag verkligen tyckte var mysigt förra året när jag bodde i L.A. i juletider var den här julmarknaden som jag, Malin, Fredrik och Henrik var på. Stämningsfullt och mysigt med svenska traditioner mitt i allt det amerikanska (som jag ju också älskar). Så det är mitt tips till mina vänner i L.A. som snart åker hem till Sverige igen. Ta er tid och gå dit om ni vill få ännu mer julkänsla och kanske äta en laxmacka eller lussebullar!

Inga kommentarer: