tisdag 8 september 2009

Böcker & Scrum!

Någon som har tips på bra marknadsföringsböcker? Det behöver alltså inte vara kurslitteratur utan kan vara skönlitterärt och empiriskt. Intressant och inspirerande, tack! Hittade två böcker idag... "BUYOLOGY" och "WHY WE BUY". Någon som läst? Föreläsningen på eftermiddagen blev inställd så vi slutade efter lunch. Ganska skönt faktiskt. I morse snackade vi om något som heter SCRUM, en utvecklingsmetod som har att göra med Agila metoder (Agile = rörlig, och i projekt även anpassningsbar) och vi fick bl.a lära oss hur man gör en "Product backlog" och "Sprint backlog" i våra projekt. Mycket intressant och ett av koncepten för prioritering i "Det agila manifestet" är: Individer och interaktioner framför processer och verktyg (fokus ligger alltså på kundnyttan). I like! Agila metoder används ofta i mjukvaruprojekt men går även att använda på andra projekt och om inte annat kan man plocka delar av Scrum. Det låter ju även lite coolare att säga att man är Scrum Master än Projektledare :) Jag sitter och sorterar papper nu, det gäller att hålla ordning på allt man skriver ner när man är mästarinna på att kladda ner viktiga saker och idéer som ploppar upp lite nu och då. På torsdag är första föreläsningen på nya kursen "Fysiologi, Kost och Hälsa" som jag läser på Universitetet. Kändes jättebra på introduktionen, lite samma som Näringsläran i USA som jag glömt en hel del ifrån. Jag önskar ju att jag kunde komplettera näringsläran med en P.T.-utbildning men den är ju inte gratis. Får se om jag kan finna ett sätt att få jobba med träning snart, känner att jag behöver det för det har så länge varit min dröm. Vet bara inte i vilken ände jag ska börja, men som med allt annat - det är ju bara att börja nånstans! Nu ska jag knata bort till Willy's och handla lite käk och sen tvätta en massa. Ska försöka äta carb-fattigt ett tag nu för att testa hur jag mår av det. Så då får jag ju ladda varukorgen med grädde, avokado, ost och biff...mums! Senare blir det spinning... borde ge mig ut och intervall-springa så varför gör jag det bara inte??? Bra fråga, Chris!

1 kommentar:

johanna sa...

jasså du kör på LCHF du med???? Dissade du inte det elelr fattade jag fel? Kram johanna