tisdag 15 september 2009

Godkända villkor?

Hela dagen idag har vi haft föreläsning om Avtalsrätt. PUUUHHHH!!!! Jag har aldrig läst juridik även om jag velat. Jag får dåligt självförtroende och svettas bara jag ser en lagtext och om jag måste ge mig på den får jag nästan panik. Jag förstår inte svenska från stenåldern. Jag gillar inte ord som eljest. Men idag kom Lotta Wikman Öman från Ahlfords Advokatbyrå till min stora räddning. Hon var grym! Hon var från Ö-vik, hade humor och hon svor! Ett blont yrväder som hade stenkoll på det här med juridik. Och som förklarade och gick igenom precis allt vi behöver kunna om avtalsrätt och hon gjorde det ROLIGT! (mitt motto=allt kan och bör göras kul) Så nu är jag en ass-kicker när det gäller att förhandla om, skriva avtal och veta vad som gäller om man bryter ett avtal... ehhh...typ. Men det betyder alltså inte att jag kommer läsa de finstilta i fortsättningen, utan lugnt fortsätta att kryssa i "har du godkänt våra allmänna villkor?" utan att ha gjort det. Check! Igår var det Krishantering på schemat. Eller CHRIShantering som det snabbt döptes om till :) Blev ju lite skoj det med, men föreläsarna var inte alls lika bra som idag. Vi snackade om hur förberedd man egentligen kan vara på oförutsägbara händelser... vi snackade 9/11, tsunamin, Estonia och plötsliga dödsfall. Extremt viktigt och väldigt bra att tänka på när man jobbar i projekt, vem ansvarar för vad om det händer en extraordinär händelse? Vi vet ju till exempel inte ens vart vi ska springa om det börjar brinna på UNT. Kanske inte ultimat. Ändring imorrn! Sprang 1 mil ikväll och det gick ju inte fort. Men det var välbehövligt och det var solnedgång så det hjälpte. Fantastiskt vackert ute nu och underbart väder idag! SOL SOL SOL, I think I know why :) En riktig mördarvecka det här med skola+praktik+jobb+PM mm, tur jag gillar när det är fullt upp och allt går i 180. Jag klagar inte,
snart är man ändå pensionär och ligger och pillar sig i naveln.... och inser att det är det enda man pallar med... Livet går inte i repris!

Inga kommentarer: